ACM onderzoekt opzegdrempels bij telecomaanbieders
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) start een onderzoek naar mogelijke drempels die telecomaanbieders opwerpen voor het opzeggen van abonnementen. Aanleiding hiervoor zijn de vele signalen die de ACM ontvangt van consumenten die drempels ervaren bij het opzeggen van een mobiel of vast abonnement bij een telecomaanbieder.

De wet regelt dat consumenten in ieder geval op dezelfde manier hun abonnement moeten kunnen opzeggen als waarop ze het zijn aangegaan. Dit betekent dat als je je abonnement online hebt afgesloten je het online moet kunnen opzeggen. In de praktijk worden consumenten vaak min of meer gedwongen telefonisch op te zeggen. Dit mag niet. Het opzeggen mag consumenten niet moeilijk worden gemaakt. De ACM gaat de telecombedrijven hier de komende periode op controleren.
Edwin van Houten, directeur Consumenten: “Consumenten moeten kunnen kiezen voor het aanbod dat het beste bij hen past. Als zij willen opzeggen of overstappen mag dat niet worden bemoeilijkt. Als je het abonnement online kunt aangaan, moet je het ook online kunnen opzeggen.”
Online aangaan = online opzeggen
Telecombedrijven die online abonnementen aanbieden aan consumenten moeten ervoor zorgen dat consumenten deze abonnementen net zo makkelijk online kunnen opzeggen. Bedrijven moeten consumenten vooraf en tijdens de overeenkomst duidelijk informeren hoe zij het abonnement kunnen beëindigen. Dit betekent concreet:
- Deze informatie moet bij elkaar staan en goed vindbaar zijn op een logische plaats op de website;
- Bedrijven mogen geen drempels opwerpen om online op te zeggen, zoals het sturen op telefonisch opzeggen of de informatie over online opzeggen verstoppen, waardoor consumenten onnodig vaak moeten doorklikken om online te kunnen opzeggen.
Tips voor consumenten
Consumenten die hun telecomabonnement willen opzeggen en via een zoekmachine op zoek gaan naar de juiste informatie over hoe ze dat moeten doen, kunnen zo ongewild bij een bemiddelingsdienst uitkomen. De bovenste link in het zoekresultaat kan die van een commerciële bemiddelaar zijn. Deze vraagt geld voor het opzeggen, terwijl dit bij de telecomaanbieder zelf gratis kan. Kijk voor meer tips over het opzeggen van je telecomabonnement: