Google Cloud Platform zorgt voor sterke omzetgroei
Google moederbedrijf Alphabet heeft de financiële resultaten bekendgemaakt voor het kwartaal dat eindigde op 31 maart 2025. De geconsolideerde omzet van Alphabet steeg in het eerste kwartaal van 2025 met 12%, of 14% bij constante wisselkoersen, op jaarbasis naar 90,2 miljard dollar. Deze groei weerspiegelt een robuust momentum in de hele onderneming, waarbij Google Search & overige, YouTube-advertenties, Google-abonnementen, platforms en apparaten, en Google Cloud elk een groeipercentage met dubbele cijfers lieten zien.

De omzet van Google Services steeg met 10% tot 77,3 miljard dollar, dankzij sterke prestaties van Google Search & overige, Google-abonnementen, platforms en apparaten, en YouTube-advertenties.
De omzet van Google Cloud groeide met 28% tot 12,3 miljard dollar, aangejaagd door de groei van Google Cloud Platform (GCP) in de belangrijkste GCP-producten, AI-infrastructuur en Generatieve AI-oplossingen.
Marge
De totale operationele winst steeg met 20% en de operationele marge verbeterde met 2 procentpunten tot 34%. De netto-inkomsten stegen met 46% en de winst per aandeel (EPS) steeg met 49% tot 2,81 miljard dollar.
Het bedrijf kondigde tevens een verhoging van het dividend met 5% aan, wat resulteert in een kwartaaldividend van $0,21 per aandeel.
Sundar Pichai (foto), CEO van Alphabet, meldt: "We zijn blij met onze sterke resultaten in het eerste kwartaal, die een gezonde groei en momentum in de hele onderneming weerspiegelen. De basis van deze groei is onze unieke full-stack benadering van AI. Dit kwartaal was super spannend met de uitrol van Gemini 2.5, ons meest intelligente AI-model, dat baanbrekende prestaties levert en een buitengewone basis vormt voor onze toekomstige innovatie. Zoeken liet een aanhoudende sterke groei zien, gestimuleerd door de betrokkenheid die we zien bij functies zoals AI Overviews, dat nu 1,5 miljard maandelijkse gebruikers heeft. Gedreven door YouTube en Google One overschreden we de 270 miljoen betaalde abonnementen. En Cloud groeide snel met een significante vraag naar onze oplossingen."