Witold Kepinski - 29 april 2025

Cisco en ServiceNow bundelen krachten rond veilige AI-adoptie

Cisco, speler in netwerken en beveiliging, en ServiceNow, het AI-platform voor bedrijfstransformatie, hebben een diepgaandere samenwerking aangekondigd om klanten in staat te stellen AI op vertrouwelijke en veilige wijze op schaal te implementeren. Door de portfolio's van beide bedrijven nauwer op elkaar af te stemmen, willen ze ondernemingen helpen zich verder te ontwikkelen nu AI steeds meer wordt omarmd.

Cisco en ServiceNow bundelen krachten rond veilige AI-adoptie image

De eerste geplande integratie zal zich richten op AI-beveiliging en -risicomanagement door Cisco AI Defense te combineren met ServiceNow's Security Operations (SecOps). Dit stelt klanten in staat om de beveiliging en het beheer van AI-applicaties te stroomlijnen.

"Klanten zijn op zoek naar vereenvoudigde oplossingen die niet alleen de complexiteit van de technologie aanpakken, maar ook gestroomlijnde workflows bieden die innovatie uitvoerbaar maken," aldus Scott Crawford, Research Director voor Information Security bij S&P Global Market Intelligence 451 Research. "Respondenten van een recent 451 Research-onderzoek onder securityprofessionals gaven aan gemiddeld 36% van hun budget bij één leverancier uit te geven, wat de wens weerspiegelt om de complexiteit van hun tools en leveranciers te verminderen."

De snelle opkomst van AI binnen organisaties biedt ongekende mogelijkheden, maar brengt ook een geheel nieuwe reeks risico's en uitdagingen met zich mee waar traditionele cybersecurity- en infrastructuuroplossingen geen antwoord op hebben. Naarmate AI-applicaties de bedrijfsprocessen van organisaties snel hervormen, moeten de onderliggende infrastructuur, beveiligingskaders, teamworkflows en governance-eisen net zo snel veranderen. Rigoureus beheer en monitoring van AI binnen de hele organisatie waarborgt strikte datagovernance, vertrouwelijkheid, betrouwbaarheid en vertrouwen. Cisco en ServiceNow zijn van plan om gezamenlijk platformgebaseerde benaderingen te bieden die niet alleen de uitdagingen van AI oplossen, maar bedrijven ook in staat stellen om met meer vertrouwen sneller vooruit te gaan.

Cisco AI Defense

"Beveiliging is in het verleden wel eens de schuld gegeven van het vertragen van de adoptie van technologie, maar de juiste aanpak van veiligheid en beveiliging zal de AI-adoptie juist versnellen," zegt Jeetu Patel, EVP en Chief Product Officer bij Cisco. "De integratie van ServiceNow en Cisco AI Defense is baanbrekend voor ondernemingen – het biedt organisaties het vertrouwen van één enkele bron van waarheid voor het beheren van AI-risico's en compliance, zelfs terwijl modellen voortdurend evolueren."

"AI ontsluit nieuwe mogelijkheden voor bedrijfstransformatie – en het veiligstellen van die toekomst vereist meer dan alleen reactieve verdedigingsmechanismen," aldus Amit Zavery, president, chief product officer en chief operating officer bij ServiceNow. "Door deze samenwerking stemmen Cisco en ServiceNow beveiligings- en AI-operaties op platformniveau op elkaar af. Door Cisco's geavanceerde AI-beveiliging te combineren met ServiceNow's rol als de AI-control tower voor de onderneming, helpen we klanten om vertrouwen te operationaliseren – en ervoor te zorgen dat AI beheerst, veilig en klaar is om op te schalen."

Cisco & ServiceNow: End-to-end AI-beveiliging

Om de kracht van meer geïntegreerde oplossingen te demonstreren, pakken Cisco en ServiceNow de nieuwe reeks risico's aan waarmee bedrijven te maken krijgen bij de adoptie en schaalvergroting van AI. Securityteams, AI-teams en governanceteams kunnen moeite hebben om verbonden te blijven, en er is traditioneel gezien geen zichtbaarheid in de AI-applicaties of hun beveiligingsstatus. Om dit op te lossen, hebben klanten geïntegreerde platforms nodig die zich uitstrekken over infrastructuur en workflows. Klanten vertrouwen op ServiceNow om IT-servicemanagement te stroomlijnen en operationele workflows te verbeteren door middel van automatisering en geïntegreerde oplossingen om risico's en governance te beheersen. Met AI Defense kunnen teams nu dezelfde mogelijkheden benutten om programma's rond AI-assets te bouwen om governance te waarborgen en risico's te verminderen.

Het landschap van AI-adoptie binnen organisaties omvat interne applicaties, commerciële SaaS-platforms en niet-goedgekeurde AI die door medewerkers wordt geïntroduceerd. Cisco en ServiceNow zullen klanten een consistente, samenhangende reeks oplossingen bieden voor het beschermen van AI-applicaties en het handhaven van AI-governance binnen deze verschillende implementatietypes. De combinatie van Cisco AI Defense en ServiceNow SecOps is ontworpen om klanten te voorzien van:

  • Zichtbaarheid: Cisco AI Defense ontdekt AI-workloads, modellen en data die gekoppeld zijn aan applicaties en services in het ServiceNow-platform.
  • Kwetsbaarheidsmanagement: Cisco AI Defense voert geautomatiseerde kwetsbaarheidsscans uit, en de bevindingen worden weergegeven in ServiceNow Vulnerability Response (VR), waar ze worden gemonitord, getrieerd en aangepakt.
  • Real-time bescherming: Cisco AI Runtime Protection biedt real-time beveiligingsmaatregelen voor AI-applicaties. ServiceNow Security Posture Control kan lacunes in de dekking van Cisco AI runtime protection in AI-applicaties identificeren, en deze data kan beschikbaar worden gesteld voor de prioriteitstelling van AI-kwetsbaarheden.
  • Incidentrespons: Telemetrie van AI-applicaties wordt vanuit Cisco AI Defense naar ServiceNow Security Incident Response (SIR) gestuurd om onderzoeken in het security operations center te verbeteren en proactieve dreigingsrespons te faciliteren.
  • Governance: Klanten kunnen Cisco AI Defense-controls koppelen aan relevante standaarden in het ServiceNow Integrated Risk Management (IRM)-platform, zodat teams de AI-compliance van de organisatie kunnen meten en aantonen.

De eerste veldtests beginnen binnenkort, en gezamenlijke klanten van Cisco en ServiceNow kunnen verwachten in de tweede helft van kalenderjaar 2025 van deze integratie te kunnen profiteren. Verdere integraties van Cisco- en ServiceNow-functionaliteiten zijn gepland voor later in 2025.

Cisco en ServiceNow: Een strategisch partnerschap voor een AI-toekomst

De vandaag aangekondigde verdieping van het partnerschap bouwt voort op de zevenjarige samenwerking tussen de bedrijven. De vraag van klanten naar gezamenlijke oplossingen is echter nog nooit zo groot geweest. Nu technologie complexer wordt en AI mogelijkheden creëert om de manier waarop werk wordt gedaan opnieuw vorm te geven, wenden klanten zich tot hun vertrouwde partners. Cisco en ServiceNow zijn toegewijd aan het leveren van krachtige, vereenvoudigde oplossingen aan hun klanten.

DIC Security Day BW tm 1 juli 2025
Jamf Cybersec 2025 3 BW + BN

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!