Virtual Reality en Augmented Reality Device Market goed voor 1,8 miljard dollar
De nieuwste prognose van technologieonderzoeksbureau CCS Insight toont de wereldwijde markt voor virtual reality (VR) en augmented reality (AR) -versleten apparaten die in de komende vijf jaar met gemiddeld 50 procent per jaar groeien. In 2022 zullen in totaal 121 miljoen eenheden worden verkocht, met een waarde van 9,9 miljard dollar.
George Jijiashvili, CCS Insight's analist voor wearables, merkt op: "Virtual reality-headsets zijn tot nu toe de belangrijkste bron van groei in de verkoop van eenheden geweest en we verwachten dat dit zal doorgaan, met name headsets die een smartphone gebruiken. headsets zoals de Oculus Go en HTC Vive Focus om een ??nieuwe golf van groei te ontsteken die de aantrekkingskracht van virtual reality zal vergroten, vooral met bedrijven en in het onderwijs ".
Gamen blijft de belangrijkste reden voor de verkoop van VR-apparaten en dit zal de komende jaren waarschijnlijk niet veranderen. Het consumentenonderzoek van CCS Insight laat zien dat bijna 70 procent van de klanten met een speciale VR-headset, zoals een Oculus Rift, HTC Vive of Sony PlayStation VR, games voor hem hebben gekocht en dat meer dan de helft van de smartphone-hoofdtelefoons van een smartphone games voor hun apparaat hebben gekocht .
Jijiashvili merkt op: "Er wordt een groeiend aanbod van opwindende nieuwe inhoud ontwikkeld. We werden aangemoedigd om in ons nieuwste consumentenonderzoek te zien dat virtueel toerisme, deelname op afstand aan evenementen zoals muziekconcerten en virtuele sociale interacties zich allemaal voordoen als verder gebruik voor virtuele bezoekers. De video kijken blijkt ook populair, met name op smartphone-gebaseerde headsets ".
AR smart glasses komen ook prominent voor in de voorspelling van CCS Insight. Zoals Jijiashvili zegt: "Gezien augmented reality een van de populairste nieuwe technologiegebieden in smartphones is, is het niet verrassend dat de belangstelling toeneemt in augmented reality-bril. Miljarden dollars worden geïnvesteerd in deze technologie en we hebben aanzienlijke verbeteringen in de omvang gezien, gewicht en ontwerp van een slimme bril in de afgelopen 12 maanden ".
De voorspelling van CCS Insight wijst echter op een teleurstellend lage acceptatie van slimme brillen tot nu toe, vooral onder bedrijven. CCS Insight schat dat in 2017 slechts 24.000 AR slimme brillen door het bedrijfsleven zijn gekocht met een omzet van 1,8 miljard dollar. Jijiashvili: "Het potentieel van deze technologie is duidelijk, maar tot nu toe evalueren de meeste bedrijven een paar units om te kijken hoe de technologie in hun activiteiten past".
Echter, CCS Insight voorspelt dat ondernemingen de komende jaren zullen overstappen van beperkte processen naar een bredere toepassing, waarbij de verkoop in 2022 een mijlpaal van 1 miljoen eenheden bereikt.
CCS Insight verwacht dat consument-slimme brillen zich anders gaan ontwikkelen dan op ondernemingen gerichte producten. Het onderzoeksbureau is van mening dat de vraag van consumenten naar slimme brillen op dezelfde manier kan worden opgebouwd als andere nieuwe slimme producten. Jijiashvili merkt op: "We worden aangemoedigd door de technologische ontwikkelingen in slimme brillen voor consumenten." Producten zoals Intel's Vaunt-brillen zijn een duidelijk signaal van de richting waarin deze apparaten bewegen, met een ontwerp dat weinig verschilt van een paar standaard brillen op sterkte. Het vergt slechts een groot bedrijf als Apple om op de markt te springen en we zouden in een mum van tijd naar de markt van miljoenen slimme brillen kunnen kijken ".
De nieuwste voorspelling van CCS Insight weerspiegelt de positieve vooruitzichten voor slimme consumentenbrillen, met een verkoopvolume van 4,5 miljoen stuks voorspeld in 2022.
Conclusie:
Onderzoeksbureau CCS Insight voorspelt dat 22 miljoen virtual reality (VR) en augmented reality (AR) headsets en brillen in 2018 zullen worden verkocht, met een vijfvoudige groei tot 121 miljoen eenheden in 2022.
Smartphone VR neemt het grootste deel van het verkoopvolume voor zijn rekening, maar de waarde ligt in speciale VR-apparaten, die in 2022 63 procent van de totale marktwaarde van $ 9,9 miljard vertegenwoordigen.
AR slimme brillen voor consumenten hebben een bemoedigend potentieel, vooral als een groot bedrijf voor consumentenelektronica, zoals Apple, besluit om de markt te betreden.
Enterprise-acceptatie van VR en AR blijft een belangrijk element, maar het zal vele jaren duren om zinvolle hoeveelheden verkopen te realiseren.