Infradax laat organisaties efficiënt omgaan met IT-omgeving en budget
Veel organisaties vernieuwen elke drie tot vijf jaar hun IT-systemen, vooral omdat de supportcontracten dan aflopen. Maar IT-systemen gaan steeds langer mee en voldoen vaak nog prima. Door Third Party Maintenance kan de levensduur vaak nog met een aantal jaar verlengd worden, legt Tjeerd van ’t Veld, managing director van Infradax uit. Door IT-systemen zo efficiënt mogelijk in te zetten kun je veel kosten besparen.
Infradax zorgt ervoor dat haar klanten IT-kosten in hun datacenter kunnen reduceren. Dat doet het met verschillende diensten die de hele levenscyclus van het datacenter omvatten. Het bedrijf was tot twee jaar geleden actief onder de naam REMARKIT, waarbij de nadruk lag op het opkopen en doorverkopen van refurbished apparatuur. “Op een gegeven moment ontstonden de eerste vragen naar dienstverlening. Dat ging vooral om het overnemen van het logistieke proces”, legt Van ’t Veld uit. “Maar er ontstond ook een behoefte aan het in support nemen van refurbished-apparatuur, wat veel fabrikanten niet doen. Dat zijn we gaan doen, compleet met solide SLA’s. Omdat we meer richting dienstverlening groeiden, vonden we een rebranding noodzakelijk.”
Eerst analyseren
Onder de nieuwe naam helpt Infradax klanten op een vendor-onafhankelijke manier aan minder kosten. “Wij zijn geen partij die elke drie tot vijf jaar binnen komt lopen om te vertellen dat er nieuwe spullen nodig zijn. We beginnen altijd met analyse van wat er aan servers en storage staat. Pas daarna kijken we naar de volgende stappen. Soms is dat ‘helemaal nieuw’, maar heel vaak voldoen de bestaande systemen nog prima en leveren we een upgrade. Slim omgaan met de huidige omgeving, daar gaat het voor ons om. We geloven in duurzaamheid en de circulaire economie omdat het klanten uiteindelijk veel kosten bespaart.”
“Veel bedrijven zijn gefrustreerd omdat ze door leveranciers min of meer worden gedwongen om telkens te vernieuwen”, vervolgt Van ‘t Veld. “Ze moeten bijvoorbeeld ineens zeventig procent meer betalen voor de support op oudere apparatuur.” In dat laatste geval kan en wil Infradax het supportcontract overnemen. “Dat gebeurt dus bij hardware die end-of-support gaat of waarvoor een klant ineens veel meer moeten betalen. Maar het is ook ideaal voor bedrijven - en dat zijn er steeds meer - die een omgeving hebben met hardware van veel verschillende vendoren. Wij kunnen elk A-merk in support nemen. Op die manier hebben klanten maar één contactpersoon.”
Doelgroep
“In de Benelux, maar ook in Frankrijk en Duitsland, hebben we een unieke propositie”, constateert Van ’t Veld. Infradax is deels een ‘gewone’ reseller die nieuwe producten en projecten levert. Het heeft onder andere de platinum-status van Dell, EMC en Lenovo. “Maar dat we daarnaast ook datacenter-hardware kunnen opkopen en daar services aan toevoegen maakt ons uniek. Er zijn natuurlijk meer resellers en dienstverleners die zich met de circulaire economie bezighouden, maar die richten zich vaak op werkplekken. Wij mikken op datacenter-hardware, met de ambitie om ook steeds sterker te worden op enterpriseniveau. Onze doelgroep bestaat vooral uit datacenteromgevingen. Servers, storage en networking, daar ligt al sinds het begin onze kennis.”
Infradax werkt regelmatig samen collega-resellers. “Door waarde toe te kennen aan gebruikte hardware, door gecertificeerd datawiping te doen of door het support over te nemen kunnen we het standaardportfolio van resellers aanvullen.”
Hardware opkopen
Ook het inkopen van gebruikte apparatuur behoort dus tot de activiteiten. “Dat gebeurt niet alleen aan het einde van de levenscyclus. Denk aan het voorbeeld van een bedrijf dat zijn IT-omgeving naar de cloud wil verhuizen. De IT-manager is om, maar de CFO merkt op dat de hardware, die twee jaar oud is, nog voor een ton in de boeken staat. Vaak zie je dat ze dan moeten wachten. Wij kunnen de hardware opkopen, zodat de transitie wel meteen te maken is.”
Helemaal aan het einde van de levenscyclus van de hardware verzorgt Infradax gecertificeerd datawiping. “Je merkt dat dat steeds belangrijker wordt, onder andere door de AVG. Vroeger gaven we vaak gewoon een rapport af met de mededeling dat het wipen gelukt was. Een jaar geleden merkte je een groeiende vraag naar certificaten op disk-niveau. En nu zie je in sommige gevallen dat datawiping alleen nog in het eigen datacenter mag. Dat is voor ons geen probleem, want wij kunnen het ook op locatie verzorgen.”
Tijdelijke capaciteit
Ook voor het tijdelijk huren van capaciteit kun je bij Infradax terecht. “Bijvoorbeeld als een transitie naar de cloud langer duurt dan verwacht. Als je daarvoor hebt gekozen, investeer je niet meer in nieuwe hardware, maar het zou wel kunnen dat je het toch nodig hebt. Maar ook als je heel bewust niet voor de cloud kiest, maar toch je capaciteit flexibel op- en af wil kunnen schalen, dan kan het een heel goede oplossing zijn. Hetzelfde geldt voor bedrijven die van datacenter gaan migreren. Dat zijn complexe trajecten waarin wij veel kunnen betekenen.”
Back-up as a service
Van ’t Veld ziet ondertussen de houding rond de public cloud veranderen. “Je ziet veel hybride en private modellen ontstaan. We merken vaak dat klanten die voor de public cloud kiezen de grip op hun data verliezen. Uit onderzoek blijkt dat de hoeveelheid data vier keer zo snel groeit, maar dat het niet meer te managen is. Partijen kijken nu toch kritisch of ze dat wel willen en of ze niet liever hun back-up zelf regelen. Dat kan via ons. Wij hebben een eigen platform voor back-up as a service. De data staat dan lokaal en klanten kunnen er fysiek bij. Ook op die manier helpen we klanten om op een gezonde en efficiënte manier met hun IT-omgeving om te gaan.”
Door: Johan van Leeuwen