AR en VR verhogen de efficiëntie en productiviteit van organisaties
Bedrijven maken gebruik van augmented reality (AR) en virtual reality (VR) om hun bedrijfsvoering te verbeteren. Zo zegt 82% van de organisaties die AR/VR implementeren dat de voordelen aan hun verwachtingen voldoen of deze zelfs overtreffen. Dit blijkt uit het rapport “Augmented and Virtual Reality in Operations: A guide for investment” van het Capgemini Research Institute[1]. Een tekort aan interne expertise en onvoldoende back-end infrastructuren vormen echter grote belemmeringen voor groei.
De helft van de bedrijven die AR en VR nog niet implementeren, gaat de mogelijkheden van deze technologieën onderzoeken in de komende drie jaar. Dit blijkt uit het onderzoeksrapport van Capgemini. Zo is er de mogelijkheid om op afstand toegang te krijgen tot real-time hulp van deskundigen via AR op een wearable of mobiel apparaat. Een ander voorbeeld is het opleiden van werknemers via VR. Zo’n 46% van de bedrijven denkt dat AR/VR binnen drie jaar de standaard wordt, terwijl 38% van de bedrijven verwacht dat dit binnen drie tot vijf jaar gebeurt.
Voordelen van AR/VR
Hoewel AR lastiger is om te implementeren, zijn organisaties wel positiever over AR dan over VR. Uit het rapport blijkt dat AR voordelen wat betreft productiviteit oplevert dankzij gestroomlijnde worksflows. De technici bij Porsche gebruiken bijvoorbeeld AR-brillen die informatie stap voor stap weergeeft en schematische tekeningen laat zien in het gezichtsveld. Tegelijkertijd hebben deskundigen op afstand de mogelijkheid om mee te kijken met de monteur om hem feedback te geven. Deze oplossing kan een tijdsbesparing van 40% opleveren[2]. VR verbetert de efficiëntie en vergroot de veiligheid. Ook helpt het om complexe taken te beheren, wat weer de productiviteit verhoogt. Zo is in het rapport te lezen dat VR wordt gebruikt bij Airbus om digitale mock-ups te integreren in productie-omgevingen, waardoor monteurs toegang krijgen tot de volledige 3D-modellen van het vliegtuig. Dit verkort de inspectietijd van 3 weken naar 3 dagen[3]. Tot slot kunnen minstens drie op de vier organisaties (75%) met grootschalige AR/VR-toepassingen de operationele winst van 10% bevestigen.
Meest voorkomende use cases: reparatie en onderhoud & ontwerp en montage
Tussen de 29% en 31% van de bedrijven die AR en/of VR gebruiken, gebruiken het voor reparatie en onderhoud, in het bijzonder voor het raadplegen van digitale referentiematerialen (31%), het zoeken naar een expert op afstand (30%), het digitaal bekijken van componenten die fysiek niet zichtbaar zijn (30%) en het stap voor stap instrueren op werkstations (29%). Daarnaast gebruiken bedrijven AR/VR ook bij ontwerp en montage, bijvoorbeeld om digitale instructies te bekijken (28%), om productprestaties in extreme omstandigheden te simuleren (27%), infrastructuren vanuit verschillende hoeken te visualiseren (27%) en een laag van designcomponenten over bestaande modules (26%) te leggen. Zo is in het rapport te lezen dat Ford VR gebruikt om afwijkend gedrag van mensen, dat wordt opgemerkt door lichaamssensoren tijdens de montage, te identificeren en bij te sturen. Dit heeft geresulteerd in 70% minder letsel bij werknemers en 90% minder ergonomische problemen.
“In Nederland beginnen veel bedrijven met de inzet van AR/VR bij marketing. Ze zien daar de toegevoegde waarde en gaan verder experimenteren”, aldus Christiaan Tick, expert AR/VR bij Capgemini Nederland. “Ik denk dat de werkplek enorm gaat veranderen. Robots nemen het werk achter de desktop over, zodat werknemers weer in beweging kunnen komen. Daarnaast zorgt AR ervoor dat je de juiste informatie krijgt waar en wanneer je het nodig hebt, terwijl je je handen vrij houdt. Technieken als voice control en voice recognition dragen daar ook aan bij.”
VS en China investeren meest in AR/VR
De VS en China lopen momenteel voorop in de implementatie van AR/VR: meer dan 50% van de bedrijven heeft deze technologieën geïmplementeerd. Daarentegen bevindt meer dan 50% van de bedrijven in Frankrijk, Duitsland, Scandinavië en het Verenigd Koninkrijk zich in de experimentele fase.
“In korte tijd is de technologie van AR en VR al ver ontwikkeld en dit zal alleen mar blijven groeien. Gezien de hevige concurrentie van investeerders uit de VS en China, moeten ondernemingen hun investeringen stroomlijnen om te profiteren van het groeipotentieel op lange termijn”, aldus Lanny Cohen, Chief Innovation Officer bij Capgemini. “Om zoveel mogelijk bedrijfswaarde uit AR en VR te halen, hebben bedrijven een gecentraliseerd beleid nodig en proof of concepts die zijn afgestemd op de bedrijfsstrategie. Ook moeten zij in staat zijn om innovatie en het personeelsbeleid te stimuleren.”
Het rapport biedt vier strategieën om AR/VR initiatieven uit te breiden. Klik hier voor het hele onderzoek.
[1] Capgemini’s “Digital Transformation Institute” heet voortaan “Capgemini Research Institute”.
[2] Bron: Porsche, “Porsche ‘Tech Live Look’ Pioneers Augmented Reality in U.S. Auto Repairs,” May 2018
[3] Bron: Airbus, “Virtual solutions provide real benefits for Airbus’ Beluga XL development,” February 2016