Witold Kepinski - 06 mei 2021

Verkoop via IT Distributeurs in Europa stijgt sterk

Verkoop via IT Distributeurs in Europa stijgt sterk image

De omzetgroei via IT-distributeurs in heel Europa zou in het tweede kwartaal van 2021 10% jaar-op-jaar kunnen bedragen, hoewel supply chain-problemen en vergelijkende cijfers met sterke 2020-cijfers het cijfer enigszins kunnen verlagen. Dit meldt CONTEXT, een Brits IT-marktonderzoeksbureau.

De voorspellingen van CONTEXT voor de komende drie kwartalen worden sterk beïnvloed door de pandemie, die de rest van het jaar een enorme impact zal blijven hebben op het IT-kanaal. Het belangrijkste argument van het marktonderzoeksbureau is 8% omzetgroei in Q2, gevolgd door nog eens 5% in Q3 en 5,5% in Q4.

Dit is gebaseerd op de veronderstelling dat de groei in de categorieën mobiel computergebruik en thuiswerken zal afnemen als gevolg van sterke vergelijkende cijfers voor 2020. Tegelijkertijd gelooft CONTEXT dat desktops zich jaar na jaar zullen herstellen, infrastructuurprojecten zullen worden hervat en dat telecom zijn recente groeitrend zal voortzetten, aangezien consumenten de voorkeur geven aan aankopen van smartphones boven laptop wanneer ze de lockdown verlaten.

Een optimistischer argument zou kunnen worden aangevoerd voor een groei van 10% in het tweede kwartaal, gevolgd door een groei van 8,5% en 8% in de daaropvolgende kwartalen. Dit zou eerder in het jaar het verlichten van supply chain-problemen vereisen, de verkoop van notebooks met 5% doen stijgen, en nieuwe partnerschappen waardoor distributeurs een extra aandeel van 1% van de Europese cloudinkomsten kunnen nemen.

De meer optimistische groeiverwachtingen zouden ook worden aangedreven door versnelde infrastructuurprojecten, hogere telecomgroei en computeraccessoires en AV-categorieën die sterk presteerden ondanks de gezonde cijfers van vorig jaar. In een meer pessimistisch scenario dragen supply chain-problemen en verminderde vraag naar notebooks, gedempte telecomgroei en infrastructuurcategorieën die het verliezen van cloudmigratie allemaal bij aan een lagere groei van 7% in Q2, 3% in Q3 en 4% in Q4.

"Als gevolg van de pandemie zien we dat meer externe werknemers investeren in thuiskantoorapparatuur en dat werkgevers de werkplek inrichten om een nieuw hybride model te ondersteunen. Dit zijn slechts enkele van de redenen waarom we een indrukwekkende kanaalgroei voorspellen voor de rest van 2021, ondanks sterke vergelijkende cijfers op jaarbasis”, aldus Adam Simon, directeur van CONTEXT Global.

"Twee andere factoren die de markt in toenemende mate zullen beïnvloeden naarmate we 2022 ingaan, zijn de milieuproblemen van consumenten en B2B IT-kopers, en het enorme EU-fonds voor herstel van 1,8 biljoen euro, waarvan een groot deel zal worden besteed aan digitale toepassingen."

Lenovo Channel Campagne vierkant DSD 28/11/2024 t/m 26/12/2024 BN + BW
ALSO BW 03-06-2024 tm

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!