Witold Kepinski - 18 december 2023

Heeft de Apple iPhone de business case van mobiele operators verbeterd?

Heeft de iPhone de business case van mobiele operators verbeterd? Strand Consult belicht de situatie nu en herziet zijn baanbrekende rapport uit 2009 “The Moment of Truth – a Portrait of the iPhone”.

Heeft de Apple iPhone de business case van mobiele operators verbeterd? image

Apple kondigde de iPhone aan op 9 januari 2007 en bracht deze op 29 juni 2007 uit in de Verenigde Staten. In 2009 produceerde Strand Consult het rapport The Moment of Truth – een portret van de iPhone, waarin gedetailleerd werd beschreven hoe de iPhone de markt had beïnvloed en de operators die overeenkomsten met Apple hadden gesloten.

In 2009 documenteerde Strand Consult dat de operators die in 2007 als eersten exclusieve overeenkomsten met Apple sloten (AT&T USA, Telia Denemarken, Mobistar België, Orange Austria, Singtel Australia, Singapore en ongeveer 100 andere operators) hun marktaandeel, omzet en winst. De grote winnaars op de korte termijn waren, naast Apple, de MVNO's die SIM-only-producten verkochten aan klanten die een gesubsidieerde iPhone hadden gekocht bij een mobiele netwerkoperator.

In deze nota bekijkt Strand Consult zijn rapporten en de feiten sindsdien opnieuw, hoe de waardeketen zich sinds 2009 heeft ontwikkeld en welke actoren deel uitmaken van het iPhone-ecosysteem. De onderzoeksnota omvat:

  1. Beursevolutie en aandelenprestaties: telecom versus Apple
  2. Hoe is ARPU geëvolueerd: mobiele ARPU versus OTT ARPU
  3. Hoe zijn bedrijfsmodellen in de loop van de periode geëvolueerd?
  4. Hoe heeft OTT hun marktpositie 2009-2023 versterkt
  5. De uitdagingen van mobiele telecomoperatoren.

Beursevolutie en aandelenprestaties: Telecom vs. Apple

De telecommunicatiesector is tot in de kleinste details gereguleerd. Mobiele operators moeten betalen voor het spectrum dat zij gebruiken. De toegangsbarrières voor het oprichten van een mobiele operator zijn hoog.

Over the Top (OTT)-aanbieders zoals Apple, Alphabet, Amazon, Meta, Microsoft, Netflix en anderen zijn niet onderworpen aan dezelfde regelgeving. Dit betekent dat berichten en oproepen die via FaceTime, WhatsApp en soortgelijke platforms worden verzonden, niet of niet aan dezelfde regelgeving (regels, normen, belastingen, licenties etc.) onderworpen zijn als mobiele spraakoproepen en sms-berichten. Bovendien mogen telecomproviders hun verkeer niet commercialiseren op de manier waarop OTT-spelers dat doen. Regelgeving beperkt de mogelijkheden van telecomproviders om hun verkeer te beoordelen op advertenties, cross-sells en andere aanbiedingen. Asymmetrische regelgeving is een bekend probleem tussen de telecomsector en OTT's. Deze en andere factoren, zoals het regelgevingsbeleid, de dynamiek van de sector, het groeipotentieel enz., hebben een impact op de aandelenkoers.

Over het algemeen heeft de telecommunicatie-industrie de afgelopen vijftien jaar slecht gepresteerd. Dit kan worden toegeschreven aan de eerder genoemde factoren, maar ook aan stevig management, fusies en bedrijven. overnames enz. In augustus 2020 merkte Strand Consult op in zijn onderzoeksnota Politici als Margrethe Vestager zien vaak niet de bijwerkingen van het ‘medicijn’ dat zij voorstel – kijk naar de aandelenkoersen voor Telecom vs. Media vs. FANG+ aandelen” hoe telecomaandelen zich gedurende de eerste zes jaar hadden ontwikkeld ten opzichte van de grote technologieaandelen (NYSE FANG+ Index) Margrethe Vestager was de Commissaris voor Mededinging van de Europese Unie. Uit de cijfers bleek dat een aandeel van de Morgan Stanley Capital International (MSCI) World Telecom Services Index een totaal rendement opleverde van -6,8 procent (of een verlies); de MSCI World Media & Entertainmentindex; 72,53 procent; en de NYSE FANG+ Index, 474,32 procent. De analyse is over drie jaar nog steeds consistent. De aandelenkoersen zijn voor telecommunicatiebedrijven niet verbeterd. Sterker nog, de trends uit de periode 2014 tot 2020 zijn tussen 2020 en 2023 versterkt.

Vanaf 1 januari 2009 tot vandaag hebben de Europese telecomaandelen in totaal een rendement op hun investeringen van 85% behaald, de Europese aandelenmarkt een rendement van 295% en Apple een rendement van 7200%. Het grootste deel van het rendement van de Europese operators houdt verband met het succes van Deutsche Telekom in de VS met T-Mobile, het grote dividend van Vodafone na de verkoop van Verizon, toren-spin-offs en andere uitzonderlijke dividenden. Kapitaalrendementen zijn zeer slecht als alleen naar de aandelenkoers wordt gekeken.

Telecomaandelen vergeleken met Apple in dezelfde periode laten nog extremere verschillen zien. Apple Inc. is 84 keer meer gegroeid dan de Europese telecomindustrie. Een groot deel van de groei van de verkoop van iPhones, vooral in de eerste jaren, kan worden toegeschreven aan het feit dat operators enorme subsidies boden voor de iPhone. Deze subsidies hielpen de iPhone voor meer mensen beschikbaar te maken, maar ondermijnden de winstgevendheid van telecommunicatiebedrijven.

Sinds 2007 zijn Apple-aandelen een veel betere belegging geweest dan telecomaandelen.

Hoe is ARPU geëvolueerd: mobiele ARPU versus OTT ARPU

Strand Consult beoordeelde de prestaties van de gemiddelde omzet per gebruiker (ARPU) voor mobiele operators die exclusieve deals voor de iPhone hebben gesloten voor hun respectievelijke markten, en de prestaties van mobiele operators in de VS, Europa en andere regio's. Vermoedelijk waren deze operators van mening dat de exclusieve deal hun bedrijf een financieel voordeel zou opleveren, bijvoorbeeld een verhoging van de ARPU en/of een groter marktaandeel. Er zijn echter weinig of geen exploitanten daarin geslaagd. De ARPU voor eerder mobiele apparaten is gedaald sinds de lancering van de iPhone. De specifieke cijfers zijn niet gunstig voor aandeelhouders van mobiele operators.

Beschouw de resultaten voor 2007 tot 2021:

In Australië daalde de ARPU van $39 in 2009 naar $21 in 2021. In Oostenrijk kelderde de ARPU van $42 naar $15; in België, van $39 naar $14; in Denemarken, van $38 naar $17; in Duitsland, van $27 naar $13; in Singapore, van $32 naar $17; in Zweden, van $36 naar $18.

In dezelfde periode (2007 tot 2021) groeide het aantal mobiele abonnees in West-Europa van 474 miljoen naar 549 miljoen; in de VS van 223 miljoen klanten naar 461 miljoen klanten. Ondertussen daalde de omzet in West-Europa van 311 miljard euro in 2011 naar 278 miljard euro in 2023. De totale omzet in de VS is gegroeid van 144 miljard dollar in 2007 naar 254 miljard dollar in 2021, maar de ARPU per gebruik daalde van 51 naar 44 dollar.

Een deel van de ARPU-daling houdt verband met het feit dat operators zijn gestopt met het subsidiëren van mobiele telefoons, of op zijn minst de subsidies aanzienlijk hebben verlaagd – een algemene verschuiving naar SIM-only-tarieven.

Amerikaanse mobiele operators hebben hun cashflow beter beschermd dan Europese. Europese exploitanten hebben te maken gehad met een erosie van hun cashflow, wat grote gevolgen heeft gehad voor hun vermogen om te investeren en het rendement op de investeringen die zij hebben gedaan.

Het verhaal is heel anders voor de leidende OTT's, die in de loop van de tijd een stijgende ARPU hebben ervaren, evenals een groeiende gebruikersbasis en hun portfolio van producten en apps. Het gebruik van openbaar beschikbare cijfers van de Amerikaanse markt in 2022, gedeeld door het gerapporteerde aantal gebruikers, suggereert dat Alphabet meer dan $ 45 per maand per Amerikaanse gebruiker verdient op zijn advertentieplatforms; Microsoft Bing en Xbox meer dan $30 per maand; Amazon Display meer dan $20 per maand, en Meta meer dan $16 per maand. Netflix merkt in zijn laatste kwartaalcijfersrapport op dat het de prijs van zijn vlaggenschipproduct heeft verdubbeld; vandaag is de Amerikaanse ARPU $ 15,77. Samen genereren Disney+ en Hulu meer dan 8 aan maandelijkse ARPU voor Amerikaanse gebruikers, en hoewel cijfers moeilijk te verkrijgen zijn, zorgt TikTok met meer dan 150 miljoen gebruikers in de VS voor meer dan $ 3 aan maandelijkse ARPU. De Amerikaanse omzet van Apple, gedeeld door zijn klanten, zou maar liefst $ 241 per maand overschrijden. Deze cijfers omvatten slechts een handvol van de grootste OTT's, die maar liefst 80% van het verkeer op Amerikaanse netwerken voor hun rekening nemen, en niet de lange staart van OTT's, die ook aanzienlijk is, zij het kleiner.

Gedurende de periode 2007 tot 2021 hebben OTT-spelers de inkomsten uit individuele producten kunnen verhogen en tegelijkertijd nieuwe producten kunnen lanceren die hen nieuwe inkomstenstromen hebben opgeleverd.

In praktische termen zijn de inkomsten uit ecosystemen verschoven van telecommunicatiebedrijven naar de OTT-spelers. Het is ook gegroeid met nieuwe abonnees die online zijn gekomen. Dit betekent dat een groot deel van het geld dat consumenten in Europa op hun mobiele telefoonrekening hebben bespaard, naar OTT-spelers is gegaan. Amerikaanse exploitanten hebben niet dezelfde achteruitgang ervaren als Europese exploitanten, en de bescherming van deze inkomstenstromen heeft Amerikaanse mobiele exploitanten waarschijnlijk in staat gesteld te blijven investeren in netwerken van de volgende generatie, waarmee in 2022 een record van 39 miljard dollar werd bereikt.

Hoe zijn bedrijfsmodellen in de loop van de periode geëvolueerd?

De bedrijfsmodellen van de mobiele telecomsector zijn tussen 2007 en 2023 weinig veranderd. Mobiele abonnementen bieden doorgaans een datapakket tegen een vast en/of uniform tarief. Er zijn weinig of geen nieuwe producten gelanceerd, wat gedeeltelijk kan worden toegeschreven aan regelgeving die het concurrentievermogen van telecombedrijven beperkt.

De belangrijkste verandering in 2023 is dat de meeste operators zijn gestopt met het subsidiëren van mobiele telefoons, of op zijn minst de subsidies aanzienlijk hebben verlaagd. De operationele kosten zijn verlaagd om de dalende inkomsten te compenseren.

OTT-spelers hebben hun bedrijfsmodellen geïnnoveerd met gratis, freemium, advertentie-ondersteund en abonnementen. Ze maken het voor eindgebruikers gemakkelijk om toegang te krijgen tot hun diensten. OTT's gaan ook commerciële overeenkomsten met elkaar aan om de door klanten gegenereerde inkomsten te delen.

Denk aan de appstores van Google en Apple, het klassieke tweezijdige marktmodel. Google en Apple runnen de app store; zij verdienen inkomsten van eindgebruikers en app-ontwikkelaars. De opbrengsten uit advertenties, aankopen en andere transacties worden gedeeld tussen de ontwikkelaar en de app store. Eindgebruikers kopen diensten ook rechtstreeks bij Google en Apple. OTT's hebben veel meer mogelijkheden om geld te verdienen dan de telecommunicatiebedrijven.

Hoe OTT-spelers hun marktpositie 2009-2023 versterkten

De beste OTT's hebben hun marktposities sinds 2009 aanzienlijk versterkt. Destijds bedroegen de jaaromzet van Google $23,65 miljard; Alphabet (opgericht in 2015) verdiende in 2022 $282,836 miljard, een twaalfvoudige verbetering. In 2009 had Facebook 0,360 miljard actieve gebruikers; in 2022 heeft Meta, nu Meta, 2,95 miljard gebruikers en is de omzet gegroeid van $0,764 miljard in 2009 naar $116,6 miljard aan jaarlijkse inkomsten in 2022, een stijging van 165 keer. De jaaromzet van Apple groeide van 42,91 miljard dollar in 2009 naar 394,22 miljard dollar in 2022. De omzet van de telecommunicatie-industrie is de afgelopen periode vrijwel gelijk gebleven, zo niet gedaald.

De groei van de OTT-inkomsten is deels te danken aan nieuwe gebruikers, maar ook aan het verhogen van de omzet van elke gebruiker, en aan het vergroten van het dienstenaanbod door spreiding over de waardeketen. Apple is meer dan een hardwarebedrijf; het verdient inkomsten uit digitale diensten, waaronder muziek, films en betalingen. Op dezelfde manier breidden Alphabet, Amazon en Microsoft zich uit naar clouddiensten. Netflix heeft zijn streamingabonnementsservice uitgebreid met advertenties en games.

Apple verdient ook een aardig bedrag, zo'n $18 miljard (een inkomstenaandeel van 36% op advertenties), door van Google de standaardzoekmachine voor zijn producten te maken. Deze bom werd onthuld tijdens de gerechtelijke procedure in de rechtszaak aangespannen door Epic Games tegen Google wegens in-app-kosten in de Google Play Store, een zaak waarin Epic Games, maker van Fortnite, beweert dat het Android-besturingssysteem een ​​monopolie is en heeft gewonnen.

Dergelijke betaalde plaatsingen zijn niet ongewoon in verschillende sectoren, maar het probleem is aanzienlijk omdat telecombedrijven worden ontmoedigd of zelfs verboden door regels voor netneutraliteit, deelnemen aan dergelijke betaalde plaatsingsregelingen.

Simpel gezegd: OTT's zijn er ook in geslaagd hun favoriete regelgevingsbeleid in alle landen opgelegd te krijgen. Of het nu gaat om gratis doorvoer, vrij spectrum, liberaal beleid voor eerlijk gebruik en andere gratis ritten, OTT's slagen erin hun concurrenten te 'reguleren' en gunstige zakelijke voorwaarden te verwerven. Het rapport van Strand Consult “Follow the Money – Net Neutrality Activism Around the Globe documenteert de wereldwijde campagne van Big Tech om de telecomindustrie te reguleren”.

De uitdagingen van mobiele telecomoperatoren

De pogingen van telecomoperatoren om de concurrentie aan te gaan met OTT’s hebben beperkt succes gehad. Een reeks overnames om OTT's zoals Yahoo te bouwen of te kopen, is niet gelukt. Er lijken andere vaardigheden te bestaan ​​dan het verkopen van persoonlijke gegevens versus connectiviteit. Meer nog, de regelgeving beperkt echter de mogelijkheden van operators om nieuwe producten te lanceren, met name premium- en verbeterde diensten, inclusief de toegang tot OTT's, die zonder de netwerken van telecomaanbieders niet zou bestaan.

Terwijl OTT's veel lokale uitdagingen kunnen omzeilen, zoals belastingen, vergunningen, toezichtkosten en lokale werkgelegenheid, worden exploitanten geconfronteerd met een enorme reeks verplichtingen naast de lokale vereisten om infrastructuur aan te leggen, waaronder maar niet beperkt tot bouwvergunningen, locatiebepaling en huurkosten. en beoordelingen om ervoor te zorgen dat wordt voldaan aan ecologische, esthetische, historische, tribale en culturele vereisten.

Tegenwoordig maken telecommunicatiebedrijven deel uit van de lokale economie en dragen ze grote belastinginkomsten bij (spectrumbelasting, inkomstenbelasting, telecombelastingen, enz.). In veel landen behoort de telecommunicatie-industrie tot de grootste belastingbetalers.

Het hoeft geen verrassing te zijn dat tekortkomingen in de investeringen en adoptie van breedband door meerdere bronnen op mondiaal, nationaal en lokaal niveau zijn gedocumenteerd. Het rapport uit 2021 van de Internationale Telecommunicatie Unie en UNESCO suggereert een mondiale investeringskloof in breedbandnetwerken van 428 miljard dollar tot 2 biljoen dollar en roept op tot verbreding van de basis van financiële bijdragen, vooral OTT's.

Het Digital Inclusion-rapport van de Verenigde Naties stelt dat breedband mensen toegang geeft tot essentiële diensten op het gebied van gezondheidszorg, werkgelegenheid, onderwijs en andere essentiële diensten. De Covid-pandemie heeft de urgentie van universele breedband vergroot, omdat mensen vanuit huis moesten leren, werken en gezondheidszorg moesten krijgen. Meer nog, het internet drijft steeds meer de economie en de productiviteit aan en wordt het belangrijkste medium voor de levering van overheidsdiensten. Ondanks dat breedband belangrijker en noodzakelijker is dan ooit, zijn de adoptie-inspanningen tot stilstand gekomen bij 3,7 miljard mensen, de helft van de wereldbevolking, vanwege een gebrek aan toegang en betaalbaarheid.< /span>

De noodzaak om oplossingen te vinden heeft ertoe geleid dat beleidsmakers opnieuw zijn gaan kijken naar het terugverdienen van breedbandkosten, het rationele proces om de kosten voor het bouwen/beheren van breedbandinfrastructuur terug te verdienen. Dit omvat, maar is niet beperkt tot, het opnieuw opstarten van bedrijfsmodellen om inkomsten te genereren voor netwerkinvesteringen, of het nu gaat om het verbeteren van de methodologie van abonnementen, kosten voor datagebruik, cross-sells en advertenties en ondersteunende diensten In samenhang hiermee bekijken landen hun universele dienstverleningsfondsen opnieuw om te zien of en hoe OTT's daarin moeten worden opgenomen. Lees de onderzoeksnota van Strand Consult over het baanbrekende tweeledige wetsvoorstel in de VS of de afkondiging van netwerkgebruikskosten in Zuid-Korea .

Een opkomend concept voor investeringen in breedband is ‘fair share’, dat verwijst naar de eerlijke, proportionele verdeling of toewijzing van middelen, verantwoordelijkheden, kosten of voordelen tussen entiteiten op basis van criteria of principes. De stambomen voor deze modellen zijn gebaseerd op economisch beleid of sociale welzijnsprogramma's voor fondsen, kansen of diensten, gebaseerd op behoefte; belastingheffing gebaseerd op een eerlijke verdeling van de belastingdruk op basis van proportioneel inkomen/vermogen; Maatschappelijk verantwoord ondernemen waarbij entiteiten proportioneel bijdragen, op billijke wijze gebaseerd op hun capaciteiten, middelen, verplichtingen en de omgevingscontext die suggereert dat OTT's verantwoordelijke beheerders van de bandbreedte moeten zijn.

Strand Consult volgt deze ontwikkelingen als onderdeel van zijn Global Project for Broadband Cost Recovery, Connectivity, and Fair Share. Strand Consult informeert de beleidsontwikkeling met op feiten gebaseerde beoordelingen, beleidsonderzoek en inspanningen op het gebied van transparantie. Deze informatie helpt operators en beleidsmakers het probleem op lokaal en mondiaal niveau te begrijpen en de voor- en nadelen van verschillende beleidsoplossingen te vergelijken, of ze nu op de markt zijn gebaseerd, gereguleerd, filantropisch of financieel.

Conclusie

Sinds de lancering in 2007 is de iPhone een gamechanger geweest. Hoewel het Apple heeft getransformeerd in een van de rijkste ondernemingen ter wereld, heeft het weinig waarde gecreëerd voor de aandeelhouders van telecombedrijven.

Al meer dan 26 jaar analyseert Strand Consult de wereldwijde mobiele telecommunicatie-industrie. Strand Consult beschrijft hoe regelgeving de telecommunicatie-industrie en haar vermogen om te groeien en te concurreren beïnvloedt.

Ontvang een gratis exemplaar van het rapport van Strand ConsultThe Moment of Truth – een portret van de iPhone uit 2009 hier. Voor meer informatie over breedbandkostendekking en eerlijk delen, bekijk het Global Project for Broadband Cost Recovery, Connectivity, and Fair Share van Strand Consult.

Lenovo Channel Campagne vierkant
Lenovo Channel Campagne liggend

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!