Witold Kepinski - 12 april 2024

Verbeteren van connectiviteit leidt tot omzetstijging

Cradlepoint, leverancier van cloud-delivered LTE en 5G wireless network en security-oplossingen, publiceert zijn jaarlijkse ‘State of Connectivity in Europe’-rapport. Dit brengt de meningen in kaart van IT-besluitvormers bij bedrijven in Nederland, Duitsland, Frankrijk, Italië en het Verenigd Koninkrijk. Volgens het rapport verwacht een overweldigende meerderheid (98 procent) van alle respondenten dat hun omzet zal toenemen als zij hun connectiviteitsinfrastructuur verbeteren. Ruim een vijfde (22 procent) verwacht hiermee een omzetgroei tot 29 procent te boeken. De gemiddelde verwachte omzetgroei komt daarmee uit op 19 procent.

Verbeteren van connectiviteit leidt tot omzetstijging image


Volgens het door Censuswide uitgevoerde onderzoek denkt bijna twee derde (65 procent) van alle respondenten dat een deel van deze omzetgroei zal voortkomen uit het toenemen van hun duurzaamheidsinspanningen. Een vergelijkbaar percentage (64 procent) is echter van mening dat zij hun bedrijf moeten verslimmen om deze te kunnen verduurzamen. 42 procent van alle bedrijven geeft daarom prioriteit aan het opwaarderen van hun netwerkinfrastructuur met mobiele connectiviteit. Dit maakt het mogelijk om nieuwe technologieën zoals AI en het IoT in te zetten om hun duurzaamheidsdoelen te realiseren en tegelijkertijd de efficiëntie en veerkracht van hun onderneming een boost te geven.

Bedrijven moeten hun groeiende aanvalsoppervlak snel zien te beveiligen

In de haast om nieuwe technologie zoals IoT-sensoren te implementeren worden bedrijven blootgesteld aan steeds meer beveiligingsrisico’s. Hun IT-afdeling begint hierdoor het zicht te verliezen op wat er zoal binnen hun netwerk draait. Zo weet 77 procent van alle bedrijven die deelnamen aan het onderzoek niet zeker hoeveel IoT-apparaten er momenteel met hun bedrijfsnetwerk zijn verbonden en hoeveel er in de toekomst zouden kunnen bijkomen. Bijna de helft (45 procent) van alle bedrijven werd de afgelopen 12 maanden door een netwerkaanval getroffen. In 26 procent van alle gevallen viel deze aanval te herleiden naar een gehackt IoT-apparaat. Daaruit blijkt dat te veel bedrijven een gapend gat in hun netwerkinfrastructuur tolereren waarvan cybercriminelen misbruik kunnen maken.

5G omarmen tijdens een economische dip

Nederlandse bedrijven blijven ondanks de recente economische terugval en problemen met het terugbetalen van coronaleningen gefocust op het verbeteren van hun connectiviteit. 40 procent denkt dat dit hun operationele efficiëntie, veerkracht en flexibiliteit ten goede zal komen. Dit is niet een verrassing aangezien 37 procent van de respondenten aangaf vorig jaar een stijging van de operationele kosten als gevolg van gebrekkige connectiviteit te verduren kreeg. 27 procent verwacht daarnaast dat verbeterde connectiviteit kan bijdragen aan een omzetgroei tot 29 procent.

Met de naderende komst van 5G kijken Nederlandse bedrijven uit naar de mogelijkheid om deze technologie in hun bedrijfsinfrastructuur te integreren en daarmee te profiteren van snellere dataverbindingen. 49 procent ziet potentie in de inzet van vaste draadloze toegang via 5G voor bepaalde scenario’s. 5G belooft lagere latency en verbeterde connectiviteit en daarmee ondersteuning te bieden voor de ontwikkeling van nieuwe toepassingen en diensten. Deze connectiviteitsboost zal de implementatie van IoT-toepassingen aanjagen, van smart cities tot en met industriële automatisering. Momenteel kan echter 84 procent van alle Nederlandse respondenten al niet met zekerheid zeggen hoeveel IoT-apparaten ze gebruiken. 52 procent van de Nederlandse respondenten kreeg de afgelopen 12 maanden te maken met een netwerkaanval. Aangezien van deze groep 22 procent denkt dat deze aanval te wijten was aan een gehackt IoT-apparaat, wordt duidelijk dat bedrijven meer grip op de beveiliging van hun netwerk en IoT-apparatuur moeten zien te krijgen.

Bedrijven zijn inmiddels van start gegaan met de voorbereidingen voor 5G. 44 procent van alle respondenten zegt bezig te zijn met het evalueren van hun infrastructuur. Het doel is om vast te stellen wat er kan worden hergebruikt of in een 4G- of 5G-netwerk kan worden geïntegreerd. 40 procent is bezig om ervoor te zorgen dat hun toekomstige netwerk optimaal schaalbare ondersteuning kan bieden voor nieuwe datatoepassingen. Bedrijven beseffen dat zij meer moeten investeren in de digitale vaardigheden en training van hun personeel om te kunnen profiteren van de voordelen van geavanceerde connectiviteit. 47 procent van alle respondenten is van mening dat dit hun medewerkers in staat zal stellen om efficiënter gebruik te maken van connectiviteitstechnologie.

Evert Suur, regional director Northern Europe bij Cradlepoint: “Nederlandse bedrijven blijven zich ondanks alle economische uitdagingen inzetten voor de modernisering van hun connectiviteit. Ze verwachten op korte termijn voordeel te kunnen halen uit de inzet van 5G en IoT. Bedrijven zijn actief aan het investeren in strategische samenwerkingsverbanden die hen in staat stellen om hun technologische ecosysteem uit te breiden. Ze onderzoeken welke duurzaamheidsinspanningen nieuwe omzetkansen kunnen genereren. Nederlandse bedrijven blijven oog houden voor problemen rond de schaalbaarheid en beveiliging maar erkennen ook het belang van digitale vaardigheden. Training van het personeel is essentieel voor een effectieve inzet van nieuwe technologieën.”

Onderzoeksmethodiek

Het rapport ‘The State of Connectivity in Europe’ is het resultaat van een enquête die Censuswide uitvoerde onder ruim 2.500 respondenten in Nederland, Duitsland, Frankrijk, Italië en het Verenigd Koninkrijk. Respondenten waren ondernemers, managers op C-level en senior managers die verbonden waren aan bedrijven met meer dan 250 werknemers. Alle respondenten waren verantwoordelijk voor besluitvorming op het vlak van technologie.

De respondenten waren actief bij organisaties in sectoren zoals de bouw, kunst en cultuur, onderwijs, financiële dienstverlening, gezondheidszorg, HR, IT, telecom, juridische dienstverlening, maakindustrie en nutsvoorzieningen, retail, catering en vrije tijd, reizen en transport, overheid, noodhulpverlening, openbaar vervoer, auto-industrie, facilitair beheer, supply chain en logistiek, landbouw en de maritieme sector.

Lenovo Channel Campagne vierkant Algosec 14/11/2024 t/m 28/11/2024 BW
Axians 12/11/2024 t/m 26/11/2024 BN+BW

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!