Intel is van plan binnen twee jaar 100 miljoen AI devices te verzenden
Tijdens de recente Intel Vision 2024-conferentie heeft het bedrijf een ambitieus plan uiteengezet om een stagnerende pc-markt nieuw leven in te blazen, voorafgaand aan wat de grootste vernieuwing in decennia zal worden. Intel evolueert van een siliciumbedrijf naar een one-stop-shop systeembedrijf en vertelt klanten dat ze overal AI nodig hebben om de concurrentie te verslaan. Dit schrijven Canalys analisten Kieren Jessop en Gregory Davis in een blog.
Kieren Jessop en Gregory Davis schrijven: 'AI voegt brandstof toe aan wat naar verwachting de grootste pc-vernieuwing in decennia zal zijn, aangedreven door de convergentie van een geïnstalleerde basis die nog nooit zo groot en ouder is geweest, de dreigende veroudering van de software van Windows 10 en de snelle vooruitgang en groeiende vraag naar zakelijke AI mogelijkheden op clientapparaten, edge-infrastructuur en het datacenter. Deze factoren staan op het punt om de komende 24 maanden een sterke stijging van de pc-vernieuwingsactiviteit te veroorzaken – waarbij zowel OEM's als siliciumgiganten flink inzetten op AI om de volgende upgradecyclus van hun klanten urgenter te maken.
Het bereik en de schaal van het ecosysteem zijn de grootste voordelen van Intel
Om de acceptatie van zijn AI-geïnfundeerde hardware te stimuleren, heeft Intel een AI PC Acceleration Program gelanceerd, gericht op het betrekken van honderden onafhankelijke softwareleveranciers (ISV's), hardwareleveranciers en ontwikkelaars. Het doel is om robuuste softwarecompatibiliteit en geoptimaliseerde prestaties te garanderen voor de volgende generatie AI-applicaties die op Intel-processors draaien.
Het programma zal in 2024 meer dan 300 AI-gerichte functies op de markt brengen, waarbij de nadruk vooral ligt op samenwerking en ontwerpers/creatieve tools, maar ook op gespecialiseerde tools om elementen als het beheer van mobiele apparaten en de detectie van bedreigingen te verbeteren. Het belangrijkste voordeel van Intel hier is de schaalgrootte; acht van de tien pc's die tegenwoordig worden gebruikt, hebben een Intel-chip. Zijn positie als marktmaker plaatst het bedrijf in een betere positie voor ecosysteemsamenwerking. Omdat deze ISV's prioriteit moeten geven aan welke systemen ze eerst moeten optimaliseren, is de kans veel groter dat ze een partner kiezen met het leeuwendeel van de pc-installaties en die diepgeworteld zijn. historische relaties in de sector. Intel beschouwt het programma als een belangrijke motor voor zijn doel om in twee jaar tijd meer dan 100 miljoen Core Ultra-chips te leveren.
Hoewel dit zeker zal leiden tot een toename van AI-workloads die lokaal op de pc worden uitgevoerd, zijn er enkele beperkingen. Veel functies komen tegemoet aan de behoeften van de massamarkt, waaronder de voordelen die AI kan bieden voor samenwerkingsapps. De initiële adoptie kan echter afhangen van nichegebruiksscenario's die budgethouders prikkelen in plaats van de eindgebruiker, die de waardepropositie rond de totale eigendomskosten, beveiliging en beheersbaarheid aantonen. Bovendien werken productiviteitsgerichte softwareleveranciers, namelijk Microsoft, nog steeds aan hun eigen implementaties van AI-applicaties die op het apparaat worden uitgevoerd. Aangezien de gemiddelde kenniswerker een groot deel van zijn tijd in Office 365-apps doorbrengt, zal de adoptie van AI-pc's aanzienlijk toenemen zodra Microsoft nieuwe functies integreert die gedeeltelijk op het apparaat kunnen worden uitgevoerd.
De AI-pc-strategie van Intel komt na een aantal jaren van marktaandeelverlies op belangrijke slagvelden. Het heeft 6% marktaandeel verloren in de levering van notebooks aan zakelijke klanten sinds Apple in 2020 begon met de overstap van Intel-chips naar zijn eigen silicium. AMD en Qualcomm hebben ook aanzienlijke stappen voorwaarts gezet om met Intel te concurreren op de commerciële pc-ruimte. Ondanks de concurrentie is Intel nog steeds sterk aanwezig: acht op de tien zakelijke notebooks hebben een Intel-chip, terwijl het aandeel in andere klantsegmenten stabieler is gebleven.
One-stop-shop om AI overal te brengen
De verschuiving van Intel van een pure-play siliciumleverancier naar een end-to-end systeembedrijf heeft aanzienlijke gevolgen, niet alleen voor de pc-markt, maar ook voor het bredere ecosysteem van ondernemingen, ontwikkelaars en consumenten. De drijvende kracht achter Intels AI-pc-strategie is de overtuiging dat open ecosystemen en ‘kleine’, op maat gemaakte taalmodellen de sleutel zullen zijn tot het leveren van transformatieve AI-ervaringen. Naast de AI-pc biedt Intel AI-nodes en clusters aan als lokale oplossingen aan de rand voor ondernemingen en ‘superclusters’ voor datacenters. De kern van dit aanbod zal Intels nieuwe Gaudi3 AI Accelerator zijn, het belangrijkste product voor het bouwen van AI op schaal. Naast het creëren van geavanceerde hardware voor AI, heeft Intel ook Retrieval Augmented Generation (RAG) ontwikkeld waarmee bedrijven AI-modellen op hun eigen data kunnen toepassen. Intels nieuwe Edge Platform zal in combinatie met de Gaudi3 AI Accelerator een sterke basis bieden voor bedrijven die hun eigen data willen gebruiken met AI-modellen die in de edge of server worden gehost.
Benadruk de onvervulde en niet-gearticuleerde behoeften van klanten
Intel's visie op de toekomst van de pc is ongetwijfeld ambitieus en toekomstgericht. Door AI-mogelijkheden in zijn hardware- en softwareportfolio te integreren, wil het bedrijf de pc positioneren als een essentieel, strategisch bezit voor bedrijven die zich in een steeds evoluerend computerlandschap bewegen.
De kern van de strategie van Intel is de veronderstelling dat elke bedrijfsleider AI in zijn hele organisatie wil integreren. Omdat de meeste bedrijven, vooral grote ondernemingen, AI beschouwen als een van de meest transformatieve technologieën in een generatie, is dit een redelijk veilige gok van Intel. Er zijn echter belemmeringen voor de adoptie en mogelijke valkuilen na de verkoop die moeten worden aangepakt.
Geweldige producten moeten voldoen aan de onvervulde en onuitgesproken behoeften van klanten. Voorlopig is de waardecreatie die mogelijk is met AI-pc's grotendeels niet onder woorden gebracht door zowel de klant als de verkoper. Klanten weten niet precies wat ze kunnen doen en wat de gekwantificeerde voordelen zijn van de inzet ervan. Tot nu toe heeft de pc-industrie als geheel geen afdoende antwoord op deze vragen kunnen geven.
Om echt te kunnen profiteren van de komende supercyclus van pc-vernieuwing, moeten spelers uit de industrie en hun partners verder gaan dan demonstraties van de prestaties en hardwaremogelijkheden van AI-compatibele pc-aanbiedingen. Spelers moeten in staat zijn een duidelijke en overtuigende waardepropositie te formuleren die weerklank vindt bij ondernemingen in alle sectoren – een die een levendig beeld schetst van hoe AI-pc’s tastbare bedrijfsresultaten kunnen genereren, workflows kunnen stroomlijnen en voordelen voor de productiviteit en innovatie kunnen ontsluiten en tegelijkertijd het totaal van de pc’s kunnen verbeteren. eigendomskosten, beveiliging en beheerbaarheid.'