AI is niet bedoeld om mensen te vervangen
Het kan heel goed zijn dat Nederlanders meer vertrouwen in AI uiten, omdat ze een andere kijk op de toepassing van AI lijken te hebben dan respondenten uit andere landen.
Een verklaring zou volgens de onderzoekers kunnen zijn dat Nederlanders AI wellicht vooral zien als een aanvullend systeem ter ondersteuning van menselijke werknemers, maar niet als een oplossing om hen te vervangen.
Bedrijfsleiders in Nederland zijn dan ook het meest waarschijnlijk bereid te betalen voor AI (17%), om vervolgens te kunnen besparen op werkuren of om het werk eenvoudiger te maken. Voorbeelden zijn werkzaamheden als schrijven, coderen en zelfs het ontwikkelen van beeldmateriaal. Wereldwijd zorgt AI er naar schatting voor dat het gemiddeld 3 uur en 47 minuten van de werkweek afhaalt door werknemers werk uit handen te nemen. Nederlandse respondenten zijn van mening dat dit een manier is om de kwaliteit van het werk te verbeteren, maar ook om meer werk gedaan te krijgen (34%).
De Nederlandse respondenten geven aan dat zij geloven dat er nog steeds mensen nodig zijn om al het werk van AI te beoordelen, monitoren en in de gaten te houden om ervoor te zorgen dat de kwaliteit gewaarborgd blijft. Ze hebben er vertrouwen in dat AI de menselijke beroepsbevolking nooit volledig zal vervangen (67%). Ter vergelijking: in bijvoorbeeld Duitsland is meer verdeeldheid over dit onderwerp (53%). HR-uitdagingen
Zoveel vertrouwen in AI betekent overigens niet dat Nederlandse bedrijfsleiders zich helemaal geen zorgen maken. Ze zien dat AI vooral activiteiten overneemt in de meer startersrollen. Maar de starter van vandaag is de ervaren werknemer van morgen: degenen waarvan verwacht wordt dat ze de kwaliteit van AI zouden moeten kunnen beoordelen. Als gevolg hiervan zijn bedrijfsleiders in Nederland bezorgd dat ze hun toegang tot de volgende generatie werknemers (39%) kwijtraken.
Risico om achterop te raken
Nederlanders staan er om bekend vaker ‘early adopters’ te zijn van nieuwe technologie. De algemene resultaten van dit onderzoek komen dan ook niet als een verrassing. Uit de inzichten blijkt dat Nederlandse respondenten geïntrigeerd zijn door AI en bereid zijn te leren over het integreren van AI in hun dagelijkse werkzaamheden. Ze vinden het gebruik van nieuwe en opkomende technologieën zoals AI spannend (32%) volgens het onderzoek.
Maar er zit ook een waarschuwing in de resultaten van het onderzoek voor zowel early adaptors als bedrijfsleiders die zich pas later aan nieuwe technologie wagen: allen moeten hun best doen om het volledige potentieel van nieuwe technologie te benutten en technologie niet te snel af te doen als aardigheidje voor alleen de technisch onderlegde bedrijven. Klantenservice
Zo blijkt uit het onderzoek dat nog lang niet ieder bedrijf en iedere branche al zover is. Iets meer dan een vijfde (22%) van de Nederlandse bedrijven onderzoekt de mogelijkheden van AI, maar heeft nog geen vaste plannen om dergelijke technologie te implementeren. Ook lijkt het werken met AI het meest voor te komen op bepaalde afdelingen, zoals IT en R&D, maar ontbreekt het nog op andere afdelingen, zoals de klantenservice, waar slechts 6% van de afdeling gebruik maakt van AI.
Concluderend: Nederlandse bedrijfsleiders staan positief tegenover werken met AI, maar nog niet alle sectoren en afdelingen staan daar gelijk in en benutten AI optimaal. Er is dan ook nog veel ruimte voor verbetering en educatie in Nederland. Op die manier kunnen Nederlandse bedrijven voorkomen dat ze achterraken ten opzichte van de concurrentie als het gaat om het profiteren van de voordelen van AI. Met AI-tools kunnen bedrijven bijvoorbeeld hun workflows, productiviteit en prestaties verbeteren. |