Witold Kepinski - 05 september 2024

Sterke groei markt voor draadloze oordopjes en hoofdtelefoons

Volgens het laatste Canalys onderzoek herstelde de markt voor slimme persoonlijke audio (inclusief TWS, draadloze oordopjes en draadloze hoofdtelefoons) zich sterk in Q2 2024, met opmerkelijke winsten in verschillende segmenten.

Sterke groei markt voor draadloze oordopjes en hoofdtelefoons image

Het totale aantal verzendingen bereikte 106 miljoen eenheden, een stijging van 10,6% op jaarbasis, het hoogste aantal verzendingen in het tweede kwartaal in de geschiedenis. Zowel TWS als draadloze hoofdtelefoons waren groeimotoren, met respectievelijk 77 miljoen en 15 miljoen eenheden.

TWS blijft domineren en innoveren

TWS blijft de leider van de wereldwijde smart personal audiomarkt in Q2 2024, met een marktaandeel van 72,6% en een jaarlijkse groei van 12,6%. Ondanks de vertraging van het traditionele TWS-segment, hebben toonaangevende leveranciers de uitdaging behendig aangepakt door modellen onder de US$ 50 strategisch te prijzen. Voor het eerst was het prijssegment onder de US$ 50 goed voor meer dan 50% van de markt dit kwartaal.

"Leveranciers zijn actief op zoek naar nieuwe functies om zich te onderscheiden van de toenemende concurrentie met homogene kenmerken en prijsoorlog", aldus Cynthia Chen, Research Manager bij Canalys. "Huawei's Lipstick 2, ontworpen als een lippenstift, is voorzien van hoogwaardige materialen en modieuze kenmerken om een ​​vrouwelijk publiek aan te spreken. JBL heeft een display toegevoegd in oordopjes, zodat gebruikers de melding direct kunnen controleren om de afhankelijkheid van de telefoon te verminderen en de interactie met de oordopjes te verbeteren, die als een op zichzelf staand apparaat zijn gepositioneerd. Aan de andere kant willen een paar spelers AI-gebruiksgevallen stimuleren door AI-assistentfuncties te integreren in hun nieuwste lanceringen, zoals Nothing en iFlytek. Hoewel het nog te vroeg is om te zien of de AI-functies het gebruik en de gebruikerservaring zullen stimuleren, hopen deze opkomende leveranciers de aandacht van consumenten te winnen door gebruik te maken van de AI-trend."

Consumenten omarmen open-form factor

"Open-form factor komt naar voren als een heldere groeispot dit kwartaal voor zowel TWS als draadloze oortelefooncategorieën", voegt Chen toe. "Hoge technische barrières hebben de open-form factor beperkt. Leveranciers slagen er echter in om het uit het nichesegment te halen door consumenten unieke gebruikerservaringen en betaalbare prijzen te bieden, die uitzonderlijk goed worden ontvangen gezien de aanpasbaarheid van de form factor aan verschillende scenario's. Toonaangevende merken zoals Shokz intensiveren hun focus op sportintegratie, terwijl Huawei's innovatieve clip-on-ontwerpen comfort en stijl verbeteren. Beide spelers hebben meer dan 10% van het marktaandeel in het open-form factorsegment. Aangezien de nieuwigheid van de nieuwe form factor in de komende 12 maanden zal afnemen naarmate meer leveranciers producten in dit segment lanceren, moeten leveranciers zich richten op productkwaliteit en functieverbetering die verder gaat dan de form factorinnovatie."

Markt voor draadloze hoofdtelefoons herstelt

"De uitbreiding van de markt door opkomende spelers voedt het herstel van het segment in Q2", aldus Jack Leathem, Research Analyst bij Canalys. "QCY, Baseus en Anker maken substantiële vorderingen op de internationale markt met hun massamarktproducten van US$ 50 tot US$ 100. Ze verstoren het instapsegment met naadloze draadloze connectiviteit en een lange batterijduur, en dringen snel door tot gevestigde retailkanalen. Aan de andere kant domineren gevestigde audioleveranciers zoals Bose en Sony de high-end (US$ 350 en hoger) markt. Nadat ze zich uit de low-end concurrentie hebben teruggetrokken, hebben ze hun strategieën opnieuw gericht op het high-end segment om zichzelf te onderscheiden via premium geluidskwaliteit. Het marktleiderschap in audiofidelity zal deze leveranciers helpen hun high-end gebruikersbases te beschermen tegen opkomende spelers, waardoor ze duurzame inkomstenstromen kunnen opbouwen."

"De audiomarkt raakt steeds voller, omdat grote leveranciers nog steeds kansen zien om hun aanwezigheid uit te breiden", voegt Chen toe. "Technologische vooruitgang stelt merkleveranciers in staat om hoogwaardige, hoogwaardige producten aan te bieden tegen concurrerende prijzen, waardoor white-labelproducten worden vervangen, vooral in opkomende regio's. Bovendien vormt de verschuiving van bedrade naar draadloze hoofdtelefoons, gedreven door verbeterde connectiviteit en veranderende consumentenvoorkeuren, ook een sterke groeibasis voor de draadloze audiosector. Om te concurreren in zo'n dynamisch segment, willen leveranciers zich graag onderscheiden, maar differentiatiestrategieën moeten aansluiten bij de kernstrategie van de leverancier, zodat ze aanslaan bij de doelgroep en de onderscheidende waardepropositie van het merk communiceren."

Wereldwijde slimme persoonlijke audioverzendingen en groei Q2 2024

Leverancier

Q2 2024 verzendingen (miljoen)

Marktaandeel Q2 2024

Q2 2023 verzendingen
(
miljoen)

Marktaandeel Q2 2023

Jaarlijkse
groei

Apple

18.0

17,1 %

18.6

19,4 %

-3,0 %

Samsung*

8.1

7,6 %

8.1

8,4 %

-0,3 %

Boat

6.7

6,3 %

6.7

7,0 %

-0,2 %

Xiaomi

5.2

4,9 %

3.7

3,9 %

40,4 %

Sony

4.0

3,7 %

4.1

4,3 %

-4,2 %

Anderen

63.9

60,4 %

54.5

57,0 %

17,2%

Totaal

105.8

100,0%

95.7

100,0%

10,6 %

*Apple omvat Beats; Samsung omvat Harman-dochterondernemingen

Let op: percentages tellen mogelijk niet op tot 100% vanwege afronding
Bron: Canalys Smart Personal Audio Analysis (verkoopzendingen), augustus 2024

Wereldwijde TWS-zendingen en groei Q2 2024

Leverancier

Q2 2024 verzendingen (miljoen)

Marktaandeel Q2 2024

Q2 2023 verzendingen
(
miljoen)

Marktaandeel Q2 2023

Jaarlijkse
groei

Apple

16.8

21,9 %

17.8

26,1 %

-5,4 %

Samsung*

6.0

7,8 %

6.0

8,8 %

-0,5 %

Xiaomi

5.0

6,5 %

3.5

5,2 %

42,5%

Boat

4.7

6,1 %

4.6

6,7 %

2,8 %

Huawei

3.7

4,8 %

2.3

3,4 %

59,5 %

Anderen

40.5

52,8 %

34.0

49,8 %

19,4%

Totaal

76.7

100,0%

68.2

100,0%

12,6%

*Apple omvat Beats; Samsung omvat Harman-dochterondernemingen

Let op: percentages tellen mogelijk niet op tot 100% vanwege afronding
Bron: Canalys Smart Personal Audio Analysis (verkoopzendingen), augustus 2024


Lenovo Channel Campagne vierkant Algosec 14/11/2024 t/m 28/11/2024 BW
Axians 12/11/2024 t/m 26/11/2024 BN+BW

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!