Channel Partners ervaren commerciële voordelen van marketplaces
Pax8, de marketplace voor cloud-commerce, maakt de resultaten bekend van een nieuw wereldwijd onderzoek onder IT-leveranciers, in opdracht van Channelnomics. Pax8 deed dit tijdens zijn Pax8 Beyond EMEA 2024 event in Berlijn.
Centraal staan de trends in marketplaces die de toekomst van digitale verkoop binnen het kanaal veranderen. Het rapport, getiteld 'Digital Sales Evolution in the Channel' maakt duidelijk dat negen van de tien respondenten aanzienlijke voordelen ervaren van marketplaces. Het belicht ook de schaalbaarheid en de kansen die ontstaan door klantgegevens te analyseren om zo nieuwe en terugkerende inkomstenstromen te realiseren.
“Omdat solution providers naar marketplaces kijken als de verkoopkanalen van de toekomst, zijn ze het meest gebaat bij platformen met omvangrijke e-commerce-oplossingen die hun digitale mogelijkheden uitbreiden, een probleemloze verkoopervaring bieden en de mogelijkheden voor upselling en crossselling maximaliseren”, zegt Ryan Walsh, Chief Strategy Officer bij Pax8. “De Pax8 Marketplace is ontworpen om partners te helpen meer verkoopkansen te genereren en de relaties met hun klanten te verbeteren, door hen te voorzien van de infrastructuur en middelen om hun winstgevendheid te vergroten.”
Het potentieel van marketplaces benutten
Wereldwijd genereert meer dan een derde van de IT-dienstverleners ruim 20 procent van hun inkomsten via marketplaces. Daarnaast blijkt uit het onderzoek dat 87 procent van de deelnemers verwacht dat ze de komende vijf jaar meer gebruik zullen maken van marketplaces. Vooral deelnemers uit Europa en Noord-Amerika, waar de digitale infrastructuur en afhandelingssystemen voor activiteiten via marketplaces al goed ontwikkeld zijn, delen deze mening.
Door de opkomst van marketplaces als aanjager van groei kunnen IT-dienstverleners meer klanten bereiken, hun winstgevendheid verhogen en nieuwe, verbeterde diensten aanbieden. Marketplaces bieden vele mogelijkheden.
De drie belangrijkste voordelen zijn:
Een breder publiek bereiken met minimale overheadkosten en tegelijkertijd het verkoopvolume en de schaalbaarheid vergroten:
Marketplaces bieden IT-dienstverleners de mogelijkheid hun producten en diensten wereldwijd aan te bieden. Dit opent nieuwe zakelijke kansen menen veel van de deelnemers aan het onderzoek, zoals hogere winstgevendheid (46 procent), meer vraag naar professionele diensten (45 procent) en verbeterde klantgegevensanalyse (38 procent).
Duurzame groei waarborgen door verkoopstrategieën te richten op de klantbeleving:
Hierbij wordt klantbehoud en klanttevredenheid als prioriteit gesteld. Wereldwijd geeft meer dan de helft van de respondenten (51 procent) aan hun verkooptechnologie te verbeteren, nieuwe samenwerkingen aan te gaan (51 procent) en hun gespecialiseerde diensten uit te breiden (46 procent) om een betere klantervaring te creëren.
Go-to-market-strategieën afstemmen op de voorkeuren en het gedrag van klanten:
Driekwart van de respondenten geeft aan zich te laten beïnvloeden door klantfeedback over aankopen via marketplaces. Daarnaast meldt 46 procent van de solution providers in Noord-Amerika dat klantfeedback invloed heeft op hun beslissingen. In Europa is dit 34 procent en in de regio Azië-Pacific 18 procent.
Redenen om marketplaces te omarmen
Nu de aandacht wordt gericht op marketplaces, beoordelen IT-leveranciers een breed scala aan factoren die invloed hebben op hun succes. Van kostenbesparing tot technologische compatibiliteit. De drie belangrijkste overwegingen die in het rapport worden uitgelicht, zijn:
· Kostenbesparing centraal stellen in de strategie:
Bijna de helft van alle respondenten geeft aan dat kostenbesparing een prioriteit is bij het ontwikkelen van hun marketplace-strategieën. Ze beoordelen kosten voor transacties, commissies en marketing. Het vinden van de juiste balans tussen kosten enerzijds en nieuwe inkomsten en groeistromen anderzijds is cruciaal voor het behouden van schaalbare winstgevendheid.
· Datagestuurde besluitvorming:
Digitale verkoopplatformen geven uitgebreide informatie over de aankoopgeschiedenis en behoeften van klanten via diverse analyses waaronder de bestelpatronen. Door beslissingen te nemen op basis van deze data kunnen IT-dienstverleners hun toekomstige verkoop stimuleren en de klantervaring verbeteren.
· Verkoop stimuleren met een gebruiksvriendelijk platform:
Een gebruiksvriendelijke marketplace verbetert de ervaring voor zowel de IT-dienstverlener als hun klanten en bevordert transacties. Het kiezen van een platform met een intuïtieve interface, efficiënte zoekfuncties en eenvoudig productbeheer vermindert technische barrières, verhoogt de winstgevendheid en maximaliseert het rendement van investeringen in de technische infrastructuur.
Winstgevendheid
“Marketplaces worden onmisbaar voor Managed Service Providers (MSP's) om efficiënter te kunnen opschalen, waardevolle klantinzichten te vergaren en nieuwe inkomstenbronnen aan te boren,” zegt Larry Walsh, CEO en chief analist bij Channelnomics. “De bevindingen van ons onderzoek benadrukken het groeiende belang van digitale verkoopplatformen bij het transformeren van go-to-market-strategieën en het optimaliseren van de klantervaring. Naarmate digital commerce zich verder ontwikkelt, is het belangrijk voor MSP’s om deze platformen te omarmen om hun groei en winstgevendheid op de lange termijn te garanderen.”
Download het rapport ‘Digital Sales Evolution in the Channel’ voor meer informatie.