Accenture: AI brengt ongekende autonomie naar het bedrijfsleven
Nieuw onderzoek van Accenture, gespresenteerd tijdens het CES 2025 event in Las Vegas laat zien dat er een nieuw tijdperk van digitalisering aanbreekt, een tijdperk waarin AI voortdurend leert en nieuwe niveaus van autonomie binnen organisaties aanjaagt, waarbij vertrouwen in de prestaties ervan de belangrijkste maatstaf is die organisaties nodig hebben om de belofte van AI waar te maken.
De Accenture Technology Vision 2025, die nu 25 jaar bestaat , onderzoekt hoe de toekomst wordt vormgegeven door door AI aangestuurde autonomie. Nu de verspreiding van AI in het bedrijf en de maatschappij versnelt in een tempo dat sneller is dan welke eerdere technologie dan ook, gelooft 69% van de leidinggevenden dat het nieuwe urgentie brengt voor heruitvinding en hoe technologische systemen en de processen die het mogelijk maakt, worden ontworpen, gebouwd en bediend. Het onderzoek voorspelt ook dat AI steeds meer zal fungeren als een partner voor technologische ontwikkeling, een persoonlijke merkambassadeur, robotlichamen in de fysieke wereld zal aandrijven en een nieuwe symbiotische relatie met mensen zal bevorderen om het beste in elkaar naar boven te halen.
"Onze 25e Technology Vision geeft leiders een blik op wat ons te wachten staat als AI continu leert, autonoom handelt met en namens mensen, en ondernemingen en de mensen die het gebruiken, pusht naar nieuwe en opwindende manieren om zichzelf continu opnieuw uit te vinden," aldus Julie Sweet, voorzitter en CEO van Accenture. "Maar het ontsluiten van de voordelen van AI is alleen mogelijk als leiders de kans grijpen om op een systematische manier vertrouwen te creëren in de prestaties en resultaten, zodat bedrijven en mensen de ongelooflijke mogelijkheden van AI kunnen ontsluiten."
AI-modellen
Het vertrouwen van mensen in AI - los van elk technisch aspect, dat het rechtvaardig en zoals verwacht presteert - is essentieel om een zo brede en positieve impact te hebben als verwacht. Dit betekent dat digitale systemen en AI-modellen nauwkeuriger, voorspelbaarder, consistenter en traceerbaarder zijn, naast het verantwoorde gebruik van AI. De meeste (77%) leidinggevenden geloven dat de echte voordelen van AI alleen mogelijk zijn als ze worden gebouwd op een fundament van vertrouwen , en iets meer (81%) is het erover eens dat de vertrouwensstrategie parallel moet evolueren met elke technologiestrategie.
"Vooruitgang in het digitaliseren van kennis, nieuwe AI-modellen, agentische AI-systemen en architectuur stellen ondernemingen in staat om hun eigen unieke cognitieve digitale hersenen te creëren", aldus Karthik Narain, Group Chief Executive - Technology en CTO, Accenture. "Hoewel conventionele technologieën al lang vooraf bepaalde zakelijke behoeften ondersteunen, is dit een generatieovergangsmoment. De autonomie die door deze gegeneraliseerde AI-systemen wordt gecreëerd, kan organisaties helpen dynamischer en doelgerichter te zijn dan ooit. Het zal leiders in staat stellen om opnieuw na te denken over hoe digitale systemen worden ontworpen, hoe mensen werken en hoe ze producten creëren en omgaan met klanten. Maar vertrouwen vormt de basis van alles, aangezien systemen alleen zo autonoom zullen zijn als ze betrouwbaar zijn."
Impact
De Accenture Technology Vision 2025 onderzoekt de potentiële impact van generatie AI op meerdere dimensies, waaronder technologische ontwikkeling, klantervaring, de fysieke wereld en de beroepsbevolking:
- Toen basismodellen de natuurlijke taalbarrière doorbraken, zette dit een verschuiving in gang die de basisprincipes van softwareontwikkeling en ecosystemen voorgoed zou veranderen. Gen AI-codeerassistenten verheffen de rol van ontwikkelaar al tot systeemingenieur, wat de democratisering van code en digitalisering van bedrijven versnelt. De opkomst van aangepaste systemen als gevolg van gen AI-ondersteunde softwareontwikkeling en de vooruitgang van AI-agenten ontketent een verschuiving van statische applicatiearchitectuur naar op intentie gebaseerde framework- en agentsystemen. Naarmate multi-agentsystemen capabeler, adaptiever en persoonlijker worden, zal dit een grotere verspreiding inspireren door verbeterde competentie, die groeit om processen en hele functies te beheren, van het stroomlijnen van reizen tot het optimaliseren van inventaris. Accenture maakt deze toekomst bijvoorbeeld mogelijk met zijn platforms GenWizard, SynOps en AI Refinery, door vooraf gebouwde brancheagenten en workflows aan te bieden om de tijd te versnellen die nodig is om gespecialiseerde multi-agentsystemen te bouwen en er waarde uit te halen.
- Organisaties zijn druk bezig om AI een nieuw klantcontactpunt te maken, maar merken kunnen alleen merkdifferentiatie bereiken als dezelfde focus wordt toegepast op AI-ervaringen. Terwijl 80% van de leidinggevenden zich zorgen maakt dat LLM's en chatbots elk merk een vergelijkbare stem kunnen geven, is 77% het ermee eens dat merken dit kunnen oplossen door proactief gepersonifieerde AI-ervaringen te bouwen en verschillende merkelementen, zoals cultuur, waarden en stem, in die ervaringen te injecteren via hun digitale brein.
- Generalistische robots zullen in het komende decennium opduiken, waardoor er meer AI-autonomie in de fysieke wereld komt. Het zal mogelijk zijn voor inleidende robots voor algemeen gebruik om gespecialiseerde robots te worden, die heel snel nieuwe taken leren. KION Group werkt al samen met Accenture en NVIDIA om te optimaliseren hoe AI-gestuurde robots magazijntaken uitvoeren en naadloos communiceren met magazijnpersoneel om orders sneller, veiliger en tegen lagere kosten uit te voeren. Tachtig procent van de leidinggevenden gelooft dat robots die samenwerken met mensen en continu leren van die interacties het vertrouwen en de samenwerking tussen mensen en robots zullen vergroten.
- Mensen en AI definiëren een deugdzame leercyclus: hoe meer mensen AI gebruiken, hoe meer het verbetert en hoe meer mensen het willen gebruiken. In tegenstelling tot conventionele automatisering, die eenmalige voordelen opleverde, kan dit nieuwe tijdperk van AI zijn vaardigheden in de loop van de tijd verbeteren en ontwikkelen, waardoor de waarde ervan voor de personen die het gebruiken en de organisatie als geheel toeneemt. Een belangrijke prioriteit (80%) voor leiders is het verzekeren van een positief relatietraject tussen mensen en AI, zodat het niet ontspoord raakt door angst voor automatisering, te beginnen met het communiceren van de strategie en het betrekken van werknemers bij het proces. Accenture heeft onlangs een Generative AI Scholars Program met Stanford Online onthuld om klanten te helpen hun gen AI-kennis en -vaardigheden aan te scherpen. Daarnaast hebben organisaties de mogelijkheid om elke werknemer uit te rusten met een getalenteerde digitale sidekick, een die mensen in staat stelt om nieuwe vaardigheden aan te boren en het gebruik van gen AI-tools te laten groeien. Op hun beurt zullen organisaties ook profiteren, aangezien personen die bekend zijn met gen AI vijf keer meer kans hadden om een positieve perceptie van de technologie te hebben.