Online bestedingen Nederlandse consument groeit, onder andere rond telecom
Nederlandse consumenten hebben in 2024 € 36 miljard online uitgegeven, een groei van 5% t.o.v. 2023. Het aantal online aankopen is gedaald met 1% naar 345 miljoen. 12% van de online bestedingen en aankopen gaat naar buitenlandse webshops, goed voor € 4,4 miljard (+12%) en 41 miljoen (+4%).Dit blijkt uit de nieuwste cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland. Dit onderzoek wordt uitgevoerd door NielsenIQ GfK in opdracht van Thuiswinkel.org en Retail Insiders en in samenwerking met PostNL en Betaalvereniging Nederland.

Online bestedingen voor diensten groeien het sterkstDe online uitgaven aan diensten zijn in 2024 met 10% gestegen ten opzichte van 2023. Binnen deze categorie vallen vooral verzekeringen op, waar de online bestedingen met 20% zijn toegenomen en het aantal online aankopen met 16% is gestegen. Marlene ten Ham, Algemeen Directeur bij Thuiswinkel.org, zegt hierover: “We zien een groei in het aantal afgesloten schadeverzekeringen, zoals fietsverzekeringen, die vaak direct in de fietsenwinkel worden geregeld. Daarnaast hebben veel consumenten afgelopen jaar de overstap gemaakt naar een andere zorgverzekering, wat de online uitgaven en aankopen binnen deze categorie verder heeft aangejaagd. Het aandeel verzekeringen dat door consumenten online wordt afgesloten neemt wel af, omdat er weer wat vaker via een werkgever wordt verzekerd.” Tickets voor Attracties en Evenementen kennen ook een groei in online bestedingen (+15%) en aantal online aankopen (+8%). Vooral in het eerste kwartaal van 2024 was er een piek in de online verkoop van festivaltickets, en kaartjes voor concerten en attractieparken. |
![]() |
Figuur 1. Online bestedingen van Nederlandse consument per jaar |
![]() |
Figuur 2. Online aantal aankopen van Nederlandse consument per jaar |
Herstel van online productbestedingen, aantal productaankopen neemt afNa twee jaar van daling laten de online bestedingen aan producten weer een stijging zien van 2%. Voornamelijk bestedingen aan Telecom groeien (+12%), te danken aan een hoger besteed bedrag per aankoop van bijvoorbeeld smartphones. Het aantal online aankopen van producten is met 3% gedaald. Food/Nearfood wordt bijvoorbeeld minder vaak besteld (-6%), maar wel voor een hoger bedrag per aankoop. Dit kan erop wijzen dat per bestelling meer producten worden gekocht, of producten met een hogere prijs worden aangeschaft (mogelijk door inflatie). Dit geldt ook voor DIY/Garden, waar het aantal online aankopen daalt (-11%) maar het online besteed bedrag zelfs stijgt (+9%). Meer dan de helft Nederlandse consumenten koopt bij buitenlandse webshopsOnline aankopen over de grens blijven toenemen. In 2024 heeft 55% van de Nederlandse consumenten minstens één keer een aankoop gedaan bij een buitenlandse webshop. Ter vergelijking: 97% van de Nederlandse consumenten heeft afgelopen jaar tenminste één aankoop bij een Nederlandse webshop gedaan. Van de € 36 miljard die Nederlandse consumenten in 2024 online hebben uitgegeven, is € 4,4 miljard (12%) besteed bij cross-border webshops. Dit komt overeen met 41 miljoen cross-border online aankopen, wat eveneens 12% is van het totale aantal 345 miljoen online aankopen. Nederlandse consumenten doen de meeste online cross-border aankopen in China (28% t.o.v. 21% in 2023 en 18% in 2022). In 2024 zijn er 11,5 miljoen aankopen gedaan bij Chinese webshops, goed voor € 434 miljoen. Ten Ham: “Nederlandse consumenten vinden steeds vaker hun weg naar buitenlandse platforms. Vooral Kleding, DIY/Garden en Schoenen & Personal Lifestyle uit China laten een sterke groei zien. Dit jaar kopen we voor het eerst het meest bij Chinese webshops, als we kijken naar internationale aankopen. Duitsland is met 23% nu het tweede populairste land, terwijl Groot-Brittannië is gedaald van 13% naar 7% en de derde plek heeft verloren aan de VS.” |
![]() |
Figuur 3. Verdeling online aankopen van Nederlandse consument in het buitenland |
Gebruik iDEAL op aantal online aankopen licht toegenomenHet gebruik van iDEAL is licht toegenomen. Het aandeel op het totaal aantal aankopen stijgt licht van 71% in 2023 naar 72% in 2024. Het aandeel van machtiging is – mede door de sterke groei van het aantal online aankopen van verzekeringen – licht gestegen: van 4% in 2023 naar 5% in 2024. Bij cross-border aankopen is iDEAL sterker gegroeid: van 50% naar 53%. Daarnaast wint Klarna terrein bij internationale aankopen, met een stijging van 7% naar 9%. Het gebruik van creditcards daalt hier juist van 25% naar 22%. Blik op de toekomst“De Nederlandse retailmarkt, zowel online als fysiek, staat voor een dynamisch jaar,” aldus ten Ham. “Op basis van forecasts van NielsenIQ GfK verwachten we een groei van het aandeel online aankopen ten opzichte van aankopen in de fysieke winkel. Daarnaast zien we de verschuiving van bestedingen aan producten naar diensten. Waar in 2020 nog 75% van de online bestedingen producten betrof, is dat nu 60%”. |