IGEL: Flexibiliteit cruciaal voor werkplek van de toekomst
De coronacrisis had en heeft op een veelheid aan gebieden impact op de manier waarop mensen werken. Massaal gedwongen thuiswerken zorgde voor snelle, grote veranderingen in de wijze waarop ICT organisaties moest ondersteunen. Hoe kijken zakelijke aanbieders nu naar de toekomst van het werken? Op welke veranderingen kunnen, willen en moeten zij inspelen. Tijdens een rondetafel gingen Jan Stroombergen en Jordy Nypels van ICT-leverancier IGEL hierover in gesprek met een aantal kanaalpartners en ICT-eindgebruikers. “Het is belangrijk om oplossingen voor nieuwe werkplekken in co-creatie met onze partners naar de markt te brengen.”
Tijdens de door moderator Danny Frietman geleide rondetafel bij distributeur Arrow in Houten werd uitgebreid ingegaan op de rol die een leverancier zoals IGEL kan invullen op het gebied van werkplekken, maar ook hoe kanaalpartijen zoals resellers en MSP’s hierop kunnen inspelen. Drie van hen zaten aan tafel: Annette Bruijnseels van Fondo, Evelien Belmans van Cipal Schaubroeck en Daphne Hoogsteyns van Nimble. Ze hadden gezelschap van Jill Cobussen, die sinds kort werkt bij eindgebruiker IRVN (ICT Rijk van Nijmegen).
Technologieleverancier Arrow Electronics is sinds eind 2020 distributeur van de IGEL software- en hardware-oplossingen voor het beheren en beveiligen van endpoints aan de channel-klanten van Arrow. IGEL is leverancier van een next generation besturingssysteem voor cloudwerkplekken. Jan Stroombergen, Director Channel Sales BeNeLux, France and Northern Europe IGEL, merkt op dat hij de face to face ontmoetingen met partners erg gemist heeft. “Dit is een mensen-business. Elkaar ontmoeten, praten, wat eten. Ik ben net voor Covid toesloeg in mijn nieuwe functie bij IGEL begonnen, maar heb nog geen partner in levende lijve begonnen.”
Annette Bruijnseels-Heuvelman heeft exact dezelfde ervaring. Vanuit een datacenter-achtergrond begon zij in april als accountmanager bij IT-aanbieder Fondo. “Ik startte met mijn werk bij Fondo op mijn zolderkamer omdat ik me meer wilde richten op de behoeften van eindgebruikers, specifiek als het gaat om hun werkplek. Ik heb sindsdien eigenlijk nog niemand live ontmoet.”
Belang goede digitale werkplek
Bruijnseels en Stroombergen van Fondo-partner IGEL zien deze ervaring wel als een bevestiging van het belang van een goed ingerichte en beheerde digitale werkplek. “Straks werken we misschien minder massaal thuis als nu, maar het zal een factor van belang blijven. Dan is het ook belangrijk dat een IT-aanbieder zoals Fondo via IGEL bij haar klanten een stuk gemak kan faciliteren voor de werkplek van nu en de nabije toekomst.”
Los van alle slechte zaken die het gevolg waren en zijn van de Covid-pandemie, voor Fondo heeft het ook voordelen gehad, reageert Bruijnseels op een vraag van moderator Frietman. “Mensen zijn zich meer bewust geworden van de mogelijkheden van thuiswerken. Wat dat betreft heeft Covid ook op een relatief gunstig moment toegeslagen. 10 jaar geleden was het massaal moeten thuiswerken niet goed geweest voor economie. Maar de laatste paar jaar is er een stroomversnelling die deze digitalisering mogelijk maakte.” Wel hoopt Bruijnseels op een gezonde balans tussen thuis en elkaar ontmoeten. “Online kan altijd, maar elkaar ontmoeten is ook salestechnisch beter.”
Digitale versnelling
Evelien Belmans, Teamlead Modern Workplace Services bij het Belgische Cipal Schaubroeck, heeft dezelfde ervaring als Bruijnseels als het gaat om de digitale versnelling. Cipal Schaubroeck maakt toepassingen voor lokale overheden, en heeft een IT-afdeling die klanten helpt met toepassingen en infrastructuur beheren. “Via onze Citrix-oplossing is een digitale werkplek op elke locatie tegenwoordig heel eenvoudig te faciliteren. Door dat te combineren met een oplossing zoals van IGEL, kunnen we heel veel flexibiliteit bieden in bijvoorbeeld het snel op- en afschalen van werkplekken, of snel migreren van thuis- naar kantoor en andersom. In de toekomst verwachten we dat ook de meer traditioneel ingestelde sectoren zoals overheden deze flexibiliteit steeds meer zullen eisen.”
Belang flexibiliteit
Jill Cobussen, net afgestudeerd aan de HBO-ICT opleiding van de HAN, herkent zich als ‘eindgebruiker’ in het belang van flexibiliteit. Cobussen werkt sinds kort bij ICT Rijk van Nijmegen (IRVN), dat gemeenten in deze regio ondersteunt op ICT-gebied. Hoewel gemeenten niet altijd voorlopers zijn op het gebied van ICT, hebben ook zij een snelle verandering doorgemaakt sinds maart 2020.
“Als ICT-dienstverlener moet je een dergelijke flexibiliteit wel kunnen bieden. Daarvoor leunen ook wij op oplossingen zoals van IGEL, zodat wij tijd overhouden voor andere belangrijke zaken. Denk bijvoorbeeld aan de veiligheid van thuiswerkplekken. We merken nog altijd dat veel mensen zich daar niet echt bewust van zijn. Ze gaan ervan uit dat een werkplek altijd veilig is. Wij nemen hen daarin dan mee. We kunnen daar die tijd aan besteden omdat we voor het dagelijkse beheer voor een groot deel kunnen leunen op IGEL.”
Daphne Hoogsteyns, sinds HR & Office Manager bij IGEL-partner Nimble (werkplekbeheer), heeft gemerkt dat de al versnellende digitale transformatie van samenleving en bedrijfsleven een enorme boost kreeg door Covid-19. “Bij ons zie je dat in de groei van ons personeelsbestand. In 2018 nam Nimble de eerste werknemer aan, nu zitten we op 12. Covid heeft gezorgd voor een vreemde nieuwe realiteit, maar ook voor enorm veel kansen. Het leverde ons een verdere versnelling op van ons al bestaande groeipad. We moesten en konden hierin snel schakelen met behulp van de oplossingen van IGEL.
IGEL Velocity Programma
Jordy Nypels, sinds 1,5 jaar Channel Manager Benelux bij IGEL, onderstreept dat hij blij is met innovatieve partners zoals Fondo, Cipal Schaubroeck en Nimble. “Dit zijn niet voor niets Expert Partners. Zij zetten net dat stapje extra, hun kwaliteit is erg hoog. Sinds dit jaar beloont IGEL dergelijke partners daarom extra met zijn Velocity Programma. Wij belonen daarmee niet alleen de business die zij binnenhalen, maar ook hun effort, het opdoen kennis, hoe ze klanten helpen, support meebrengen.” De komende tijd wordt het partnerprogramma verfijnd, onder meer met specialisaties in verticals en technologie.
Nypels’ collega Stroombergen benadrukt dat er duidelijk tweewegverkeer is tussen IGEL en deze Expert Partners, als het gaat om het binnenhalen van marktkansen op het gebied van werkplekken. “In co-creatie met deze partners brengen we samen producten naar de markt. Maar ook het hele traditionele model van het leveren van werkplekken verandert, het moet allemaal nog flexiber. “Dat betekent bijvoorbeeld dat onze licentiemodellen mee moeten veranderen, evenals de partners die dit doorleveren.”
Ouderwetse licentiemodellen
Belmans, Cipal Schaubroeck, geeft aan dat het een must is dat ICT-leveranciers hierin meegaan. “Ouderwetse licentiemodellen zijn te star. Wij bieden licenties aan vanuit het datacentrum, op huur- in plaats van koopbasis. Dit maakt voor onze klanten snel op- en neerschalen mogelijk. Maar dat vereist wel een
heel ander financieel en support- model. Cipal Schaubroeck is hiermee bezig bij gemeenten. Dit zijn relatief starre organisaties, maar ook zij vragen steeds meer naar flexibele werkplekken. Nieuwe licentie- en distributiemodellen voor ICT-infrastructuur en -toepassingen vormen hiervan de basis, die wij echter liever in samenwerking met partners zoals IGEL realiseren.”
Ook Bruijnseels (Fondo) ziet de noodzaak om op het gebied van licenties hele andere modellen te hanteren. “het is positief dat dit mogelijk wordt bij steeds meer van onze technologie-partners. Je hebt nu ruwweg twee typen IT-aanbieders. Zij die gewoon verder gaan met de platte verkoop van licenties, en een aanbieder zoals Fondo. Wij kijken naar wat een klant echt nodig heeft om een werkplekpool optimaal in te richten en te beheren. Die klant moet eigenlijk niet meer om te hoeven kijken naar de benodigde licenties. Ook dat wordt steeds meer de toekomst van werkplekken leveren en beheren.”
Rol van security
Het onderwerp van security, al eerder genoemd door Cobussen (IRVN), speelt ook een steeds grotere rol bij werkplekbeheer, stelt Nimble’s Hoogsteyns. “Wij proberen klanten aan de hand te nemen om hen ook op dit gebied te ontzorgen. De obstakels die zij daarbij tegenkomen zijn namelijk groot. Oplossingen zoals van IGEL, waarin security by design is meegenomen, helpen daarbij om security snel en goed te regelen. Zo hebben wij onlangs voor een diagnostisch lab in België dat gehackt was, samen met IGEL in korte tijd een oplossing voor zowel flexibele als veilige werkplekken geleverd.”
Op een vraag van Frietman welke obstakels er nog zijn voor de werkplek van de toekomst, geeft Bruijnseels aan dat nog lang niet elke organisatie hier klaar voor is. “Je moet dat dan ook niet pushen. Bij Fondo nemen we elke klant dan ook stap voor stap mee in deze nieuwe wereld, op basis van de behoeften. Je moet klanten niet overladen maar geruststellen: een stapje minder is niet erg. Die nieuwe werkplek komt er wel. Ook de resources zijn vaak een obstakel, dat merken we regelmatig bij zorgaanbieder. Dan moet je niet bijvoorbeeld een VDI-werkplek voor iedereen doorduwen, maar het rustig aan uitbouwen.”
Een ander obstakel kan volgens IGELS channel manager Benelux Nypels het toenemende tekort aan chips vormen, als gevolg waarvan nieuwe hardware zoals laptops en servers langere levertijden krijgen. “We zien dit probleem toenemen richting het einde van 2021. Wat belangrijk is om dan toch verder te kunnen gaan met bijvoorbeeld het naar de cloud brengen van werkplekken, is de hardware los te koppelen van de software. Zo kun je nieuwe oplossingen zoals wij die leveren, ook op oudere hardware gebruiken.”
Nypels stelt oprecht trots te zijn op de oplossingen die IGEL levert, maar vindt het nog veel belangrijker dat kanaalpartners dit bij hun klant op hun eigen wijze neer weten te zetten. De Benelux loopt hierin voorop als het gaat om West-Europa, al krijgt de digitalisering volgens Stroombergen nu overal meer tractie.
“Er is een verschil in acceptatiegraad. Hoe verder zuidelijk je gaat, des te trager het gaat. Maar uiteindelijk zijn de digitaliseringsbehoeften van bijvoorbeeld een zorginstelling in Frankrijk exact gelijk aan die in Nederland. Ook daar zal de digitalisering dus verder gaan. We kunnen daarbij wel de al opgedane ervaring van onze partners in de Benelux inzetten om dezelfde resultaten elders te bereiken.”
Bekijk ook het video verslag: IGEL ronde tafel bij Arrow belicht transformatie rond end-user computing.
Door: Martijn Kregting