‘Lenovo innoveert op alle fronten’‘Lenovo innoveert op alle fronten’‘Lenovo innoveert op alle fronten’‘Lenovo innoveert op alle fronten’‘Lenovo innoveert op alle fronten’
07-04-2017 | door: Dick Schievels

‘Lenovo innoveert op alle fronten’

Met in totaal ruim 400 bezoekers waren de zalen van evenementenlocatie Inn Style aan de Maarsseveense Plassen goed gevuld tijdens het 30 maart gehouden Lenovo Accelerate Event. Een gevarieerd gezelschap van businesspartners bevolkte tijdens de korte pauzes de met zon overgoten terrassen. Gevarieerd omdat het evenement Lenovo-breed was opgezet en de deelnemers dus ook channel-breed nieuws verschafte over zowel het zakelijke aanbod als de consumentenlijn van Lenovo.

Een energieke Peter-Paul Bénard, Commercial Channel Leader Nederland, en ruim een half jaar geleden bij Lenovo binnengehaald om het bedrijf wat meer smoel te geven in het kanaal, heeft er duidelijk zin in op deze eerste echte lente dag in 2017. “De primaire boodschap van Lenovo, hier vandaag, is dat wij een channel-organisatie zijn”, opent hij de middag. Hij herinnert de zaal eraan dat Lenovo beschikt over een heel breed portfolio aan pc’s en aanverwante zaken, zowel voor het zakelijke als voor het consumentensegment, en over een grote diversiteit aan apparatuur voor het datacenter. “En wij doen vrijwel alles via channel. 94 procent van onze business gaat door het kanaal en dat blijft zo ook”, onderstreept hij. “Wij zullen het dus samen met de reseller moeten doen en ons streven daarbij is om bij de Nederlandse reseller de nummer één te worden voor alles wat wij leveren.”

Innovatiekracht

Hoe gaat Lenovo dat aanpakken? Daarvoor brengen we een aantal wapens in stelling, zegt Bénard. Het belangrijkste wapen wordt gevormd door Lenovo’s innovatiekracht. Lenovo innoveert veel. Jaarlijks wordt er zo’n 3 procent van de omzet (rond anderhalf miljard), geïnvesteerd in innovatie. “Innovatie is enorm belangrijk en ook Lenovo innoveert op alle fronten. Op gebied van datacenters, servers, onze consumentenlijn, of noem maar op”, aldus Bénard.

“Daarnaast proberen we ook samen met de reseller businesskansen te creëren”, vervolgt hij even later. “We hebben accountmanagers zitten op grote end user accounts, op mid-market accounts, op verticale accounts… En samen met de reseller gaan we daarop af om die contacten om te zetten in echte business.”

Veranderende markt

Lenovo begrijpt dat de markt verandert, zegt Bénard ter afsluiting van zijn openingsspeech. Dat betekent dat ook de reseller verandert, dat zijn portfolio verandert en dat zijn businessmodel verandert. “Wij als Lenovo moeten in die verandering mee en onze channel-programma’s daarop aanpassen. Dat is onze állerbelangrijkste boodschap van vandaag.”

Bénard merkt heel duidelijk dat de reseller met de markt mee beweegt. Er zijn volgens hem twee belangrijke klantgerelateerde vragen. Blijft de eindgebruiker zitten in de traditionele IT-hoek, waarbij IT voor hem vooral een ondersteunend verhaal is en hij gaat voor standaardisatie, TCO en stabiliteit, of gaat hij IT meer gebruiken als een business driver. Wat die laatste klanten betreft: “Met hen willen we meedenken”, aldus Bénard. “De moderne reseller wil dat ook. En de reseller die de markt begrijpt, die vooruitstrevend is en die ook mee wil denken met de klant, die willen we als Lenovo graag hebben voor onze innovatieve producten.”

Personalized computing

De openingskeynote is vervolgens voor Andreas Mayer, Executive Director & General Manager Lenovo Benelux. Hij verrast zijn gehoor eerst met de boodschap dat het tijdperk van personal computing ten einde loopt, want dat lijkt een curieuze uitspraak voor iemand die midden in de pc-business zit. Maar zijn constatering blijkt dan ook niet het einde van de pc in te luiden. “Mijn stelling is dat we ons midden in de overgangsfase bevinden van personal computing naar personalized computing”, zegt hij. “Gebruikers hebben heden ten dage allemaal hun eigen specifieke verlangens als het gaat om wat de diverse computing devices hen te bieden moeten hebben. En we zien daarom een hoop nieuwe devices opduiken in het apparatenlandschap van de eindgebruiker.”

Mayer wijst verder op de grote verandering die de opkomst van de millennials met zich meebrengt. 75 procent van de arbeidspopulatie zal in 2025 bestaan uit millennials, voert hij aan. En zij gaan op een heel andere manier om met technologie dan oudere generaties. Zij zijn ermee opgegroeid. “Normaal gesproken trekt men hieruit de conclusie dat deze ontwikkeling het einde inluidt van de pc”, aldus Mayer. “Maar uit onderzoek blijkt juist het tegendeel. Dat laat zien dat in de groep millennials het gebruik van pc’s en notebooks juist is toegenomen. Een feit dat mede het gevolg is van de algehele groei in het aantal digitale devices die mensen gebruiken.”

De markt in kaart!

Waar het volgens Mayer vooral om gaat, is een goed beeld te krijgen van wat zich in de markt precies afspeelt. Daarom steekt Lenovo veel tijd, energie en geld in marktonderzoek. “Zodat we begrijpen hoe we de markt moeten segmenteren en ook wat mensen thuis en op het werk nu precies aan devices nodig hebben. Pas als je de diverse segmenten goed in kaart hebt gebracht, kun je de devices ontwikkelen die de functionaliteit bieden die aan hun behoeften tegemoet komt. En dat is precies wat we hebben gedaan. Dat heeft betrekking op ons hele portfolio, startend bij de smart devices, smart wearables, via de pc’s, notebooks, tablets en smartphones, helemaal tot aan de infrastructuur van het datacenter aan toe. Op dat laatste gebied beschikken we over de allerlaatste inzichten op gebied van servers, storage en networking. En voor het in de markt zetten van deze technologie in de vorm van allesomvattende oplossingen beschikken we over een aantal hele goede partnerships. Denk aan Software Defined Storage dat we samen doen met Nutanix, denk aan de samenwerking met SAP, et cetera, et cetera.”

Awards!

Na deze presentaties die het verloop en de te verwachten boodschappen op het event in ruwe penseelstreken al hebben neergezet, volgt nog een rijk programma met uitgebreide verhandelingen over Lenovo’s voorgenomen (channel-) strategie in zowel de zakelijke als de consumentenmarkt. Tijdens de afsluitende plenaire sessie over ‘Lenovo Partner Channel 2.0’, verzorgd door Neil Berville (ED Channels EMEA), wordt er nog een flink pakket aan nieuwe channel-programma’s gepresenteerd, dat het ‘voor de resellers nóg aantrekkelijker moet maken om met Lenovo in zee te gaan’.

Tot slot heeft Bénard nog een primeur in petto. Want voor het eerst wordt er een aantal awards uitgereikt (zie deze pagina op Dutch IT-channel ) aan een aantal partners waar zijn bedrijf al geruime tijd zeer plezierig mee samenwerkt. Het is het begin van wat ooit een traditie moet worden.

Bekijk hier de foto's van het event.

Bekijk hier de video update van het Lenovo Accelerate channel event.

Door: Dick Schievels

Terug naar nieuws overzicht
Hardware