Girlsday gevierd bij HPE, Atos en IBM

Girlsday gevierd bij HPE, Atos en IBM

14-04-2017 | door: Witold Kepinski

Girlsday gevierd bij HPE, Atos en IBM

Girlsday, een landelijk evenement om meisjes op jonge leeftijd kennis te laten maken met bèta, techniek en ICT, is geslaagd. Tijdens dit landelijke evenement openen tal van bèta-, technische en ICT-bedrijven én technische of ICT-afdelingen van bedrijven hun deuren voor meiden van 10 tot 15 jaar. De jaarlijkse Girlsday wordt georganiseerd door VHTO.

HPE

In het kader van Girlsday heeft Hewlett Packard Enterprise (HPE) ongeveer 30 meiden van het Keizer Karel College verwelkomd op het kantoor in Amstelveen. Hierdoor kregen de leerlingen de kans om op een leuke en leerzame manier kennis te maken met de technische- en IT-oplossingen van HPE en Aruba, a Hewlett Packard Enterprise company.

De meiden werden toegesproken door directeur Michiel van Vlimmeren om vervolgens zelf met de technologie van HPE aan de slag te gaan. Ze kregen een rondleiding bij zowel HP Inc., Aruba en HPE en kregen informatie over het Internet of Things.

ATOS

Meisjes konden verder een eigen app bouwen tijdens Girlsday bij Atos. Een groep van ruim 20 meisjes was vandaag bij Atos op bezoek om te ervaren dat IT meer is dan programmeren alleen. Tijdens een afwisselende en leerzame middag maakten zij op allerlei manieren kennis met de wereld van IT. Het bezoek stond in het teken van Girlsday: een jaarlijks Europees initiatief dat meisjes al op jonge leeftijd enthousiast wil maken voor een opleiding of beroep in de techniek of de IT.

Naast de meisjes van het Hervormd Lyceum Zuid uit Amsterdam en de Panta Rhei uit Amstelveen waren er ook dochters van Atos medewerkers uitgenodigd om alles te horen over werken in IT. Na een korte presentatie over Atos konden de meisjes onder begeleiding van Atos-technici zelf aan de slag in het Atos Techlab met het bouwen van een eigen App en maakten zij kennis met de Nao-robots van Atos. Zo ontdekten zij op een speelse manier wat robotisering voor de samenleving en voor klanten van Atos kan betekenen.

Er is nog steeds een nationaal tekort aan vrouwen in de technologiesector. Eind 2016 was het percentage vrouwen bij Atos in Nederland 13 procent en het bedrijf streeft naar 30 procent in 2020. Atos besteedt hier veel aandacht aan, aangezien een betere balans tussen mannen en vrouwen uiteindelijk betere bedrijfsresultaten oplevert.

Stimulans

Atos moedigt vrouwelijke studenten die op het punt staan om af te studeren aan om een loopbaan in de IT-sector in overweging te nemen. Zo organiseert zij verschillende evenementen waarbij het bedrijf jonge vrouwelijke professionals kennis laat maken met de organisatie en de markt waarin Atos actief is. Atos neemt meer dan 100 afgestudeerden per jaar aan en een derde van hen bestaat uit vrouwen. Het programma [email protected] binnen de Atos Groep is gericht op het creëren van een prettig werkklimaat en arbeidsomstandigheden, waarin de kwaliteiten van medewerkers, onder wie vrouwen, volledig tot hun recht komen.

IBM

28 meisjes van het Vossius Gymnasium brachten een bezoek aan technologiebedrijf IBM. Tijdens het bezoek kregen de meisjes een rondleiding, een spoedcursus robot bouwen, leerden ze coderen en een website bouwen. Ook konden ze met medewerkers van IBM praten over hoe het is om te werken bij een groot IT-bedrijf als IBM. Girlsdayis een initiatief van VHTO, Landelijk expertisebureau meisjes/vrouwen en bèta/techniek, om meisjes op jonge leeftijd kennis te laten maken met bèta, techniek en ICT. IBM besteedt al lange tijd met speciale programma’s aandacht aan diversiteit en gendergelijkheid, zo meldt het bedrijf.

Microsoft Salesforce Oracle

Ook Microsoft en Salesforce vierden Girlsday met een breed programma. Lees meer hier. Oracle vierde ook Girlsday en maakte een video impressie.

 

Terug naar nieuws overzicht