Veenman laat zien dat het veel meer kan dan printen

04-06-2018 | door: Johan van Leeuwen

Veenman laat zien dat het veel meer kan dan printen

Volgend jaar viert Veenman zijn honderdste verjaardag. Het bedrijf dat ooit begon met het verkopen en repareren van schrijfmachines staat de laatste decennia vooral bekend als specialist in printing. Maar dat het vandaag de dag veel meer is dan dat, bleek tijdens de Veenman Inspiratiedag.

“We zijn één van de oudste IT-bedrijven van Nederland. En de mooiste!”, zei managing director Wilco van Bezooijen enthousiast aan het begin van de Inspiratiedag die Veenman voor de tweede keer organiseerde. Zo’n tachtig klanten en prospects waren naar het hoofdkantoor in Rotterdam gekomen om zich te laten informeren en inspireren.

In de jaren ’70 begon Veenman met de verkoop van copiers en daar kwamen niet veel later printers en ook scanners bij. Sinds 2008 is het bedrijf een zelfstandige dochteronderneming van Xerox Europe. “Maar de printer of MFP heeft een andere rol dan vroeger”, zei Van Bezooijen in zijn inleidende presentatie. En daarom kijkt Veenman sinds een aantal jaar een stuk verder. “Na honderd jaar nog steeds succesvol zijn kan alleen als je innoveert en relevant blijft.”

Applicaties

Tijdens de Inspiratiedag bleek duidelijk dat je Veenman niet meer als pure printerfabrikant kunt zien. Het aanbod aan IT-oplossingen is breed, met onder andere document management en output management, maar ook videoconferencing en narrowcasting. Van de drie parallelsessies ging er maar één over printing. En ook daarin werd niet gesproken over het aantal pagina’s per minuut of de mogelijke papierformaten. Het onderwerp was hoe de printer organisaties beter kan laten samenwerken en met welke applicaties je kunt combineren. Er werd ingezoomd op de Veenman 4G technologie, die het mogelijk maakt om plaatsonafhankelijk, uniform en veilig te werken, en op narrowcasting via het display.

Geïntegreerd werken

De twee andere parallelsessies gingen helemaal niet over printing. In de presentatie ‘Van silo’s naar geïntegreerd werken’ vertelde Gerard Roos, manager van de businessunit Informatie- en Communicatiemanagement, over complexe applicatielandschappen en dito processen bij eindklanten. De verschillende afdelingen werken nog vaak als aparte silo’s. En ook het veilig omgaan met gegevens zorgt, zeker nu de AVG van kracht is, voor extra uitdagingen.

Roos demonstreerde een bijzondere applicatie die Veenman heeft ontwikkeld voor de zorggroep ‘s Heeren Loo. Waar tot voorkort foto’s werden gemaakt, gedeeld en vastgelegd op iPhones, wilde de organisatie daar nu een betere en meer veilige oplossing voor. Veenman bouwde met een partner een beveiligde online camera-applicatie waarmee beelden vastgelegd en geclassificeerd kunnen worden. Ze kunnen vervolgens alleen worden ingezien door daarvoor geautoriseerde gebruikers. De zorggroep voldoet daardoor aan de AVG en zag de samenwerking binnen de eigen organisatie verbeteren.

Klantbeleving

De derde parallelsessie had de titel ‘Samen bouwen aan duurzame klantrelaties’. Het belang van een goede customer experience stond daarin centraal. Salesconsultant Michaël Amlacher sprak de verwachting uit dat customer experience in 2020 voor bedrijven belangrijker is dan de prijs of het product. Forrester toonde al aan dat bedrijven die de klantbeleving centraal hebben gesteld veel harder groeien dan bedrijven die dat niet doen. Amlacher haalde Coolblue als voorbeeld aan.

Klanten worden veeleisender en voor organisaties is goede communicatie via allerlei kanalen een fikse uitdaging. Veenman kan daar een belangrijke rol in spelen, vertelde Amlacher. Hij bracht twee cases naar voren. Voor een stichting in goede doelen verzorgde Veenman een oplossing voor videoconferencing. De medewerkers van de stichting kunnen nu op afstand vergaderen en bestanden delen, en dat op meerdere devices. Daardoor bespaarde de klant op operationele kosten, verbeterde het de efficiëntie en de productiviteit en werden werknemers en vrijwilligers mobieler. Ook vertelde Amlacher over een oplossing voor outputmanagement bij een klant in de financiële sector. Veenman digitaliseerde documenten en die kunnen nu via verschillende kanalen worden gedistribueerd. De correspondentie verloopt nu volledig digitaal.

Trendwatcher

Om te onderstrepen dat Veenman een bedrijf is dat naar innovatie in brede zin kijkt, was ook filosoof, trendwachter en IT’er Ruud Veltenaar uitgenodigd voor een presentatie. Hij sprak over de snelheid van exponentieel groeiende technologische ontwikkelingen en de kansen en bedreigingen die daarmee gepaard gaan. Zoals altijd bij zijn presentaties, luisterde de zaal ademloos en was zijn verhaal bij de na-borrel het onderwerp van gesprek. Kunnen we in de nabije toekomst echt veel intelligenter worden door een chip als een derde hersencortex in onze nek te laten plaatsen? En zal nieuwe technologie echt, zoals Veltenaar verwacht, voor democratisering van onder andere transport en kennis zorgen, of profiteert alleen een kleine groep?

Meer dan printen

Ook Van Bezooijen had genoten van het verhaal van Veltenaar en keek na afloop tevreden terug op het totale evenement. “Ondanks het slechte weer en de files die daardoor ontstonden, hebben we bijna geen afzeggingen gehad. En ik denk dat we iedereen hier een mooi programma hebben kunnen bieden waarin we hebben laten zien wat wij samen met partners allemaal op kunnen pakken. De beveiligde online camera-applicatie is daar een heel mooi voorbeeld van.”

“We zijn inderdaad niet meer een pure printerfabrikant”, vervolgde hij. “We worden regelmatig nog wel zo gezien, dus ook daarom zijn dit soorten dagen belangrijk. We willen blijven herhalen dat we veel meer kunnen. Als er één ding is waarvan ik hoop dat bezoekers het mee naar huis nemen dan is het dat wij een kennispartner zijn die graag samen met onze partners bij klanten een latente behoefte ontdekt en invult.”

Bekijk de video.

Door: Johan van Leeuwen

Terug naar nieuws overzicht
Digitale Transformatie