Wouter Hoeffnagel - 15 juli 2024

Serviceleaders willen teams ondersteunen met AI

Klanten verwachten meer. Tegelijkertijd moeten serviceteams het steeds vaker juist met minder moeten doen. Organisaties wenden zich daarom tot AI-gedreven automatisering. 86% van de serviceleiders denkt dat AI de klantervaring zal versterken en 84% dat het hun teams beter zal ondersteunen in hun werk.

Serviceleaders willen teams ondersteunen met AI image

Dit blijkt uit het State of Service Trends 2024-rapport van HubSpot. Gemiddeld komt zo’n 72% van de bedrijfsomzet niet uit werving, maar retentie. Het belang van hoogwaardige klantenservice is dan ook niet te onderschatten. Maar de druk op serviceteams is hoog. Volgens 75% van de respondenten is het aantal support-tickets hoger dan ooit. Klanten verwachten verder dat problemen onmiddellijk worden opgelost (82%) met een hogere mate van gepersonaliseerde dienstverlening (78%). Bovendien willen klanten ondersteuning kunnen vragen via ieder kanaal dat ze gebruiken (79%).

Gouden bergen

Voor serviceorganisaties belooft AI dan ook gouden bergen: een manier om die werkdruk op te vangen zonder massaal te werven en/of overwerken. Initiële AI-implementaties lijken al succes te brengen. 77% van de respondenten rapporteert positieve impact van AI:

  • 92% zegt dat het de responstijd heeft verbeterd
  • 86% geeft aan dat AI heeft geleid tot hogere CSAT-scores
  • 52% ziet dat AI heeft geleid tot kostenbesparingen

Mens en machine

Volgens 65% van de respondenten is de inzet van AI-gedreven automatisering effectiever dan werving om klantenservice op te schalen. Dat betekent echter niet dat mensen worden weggeautomatiseerd: bij alle typische klantenservicetaken neigen respondenten eerder naar uitvoering door medewerkers met AI-ondersteuning dan alleen door AI.

“Dit onderzoek geeft aan dat AI in rap tempo onmisbaar wordt voor serviceteams”, zegt Julia Pilkes, Senior Director EMEA Marketing bij HubSpot. “Het stelt hen beter in staat om niet alleen maar reactief in te springen op issues, maar ook proactief toegevoegde waarde te leveren. Daarbij zullen we zien dat organisaties die gedegen databeheer prioriteren, de meeste kans op succes hebben. AI is immers zo goed of slecht als de data waar het over beschikt, zeker als het klantgerichte aspecten als personalisatie betreft. Serviceleiders zullen daarom een strategische en methodische AI-implementatie moeten hanteren om ervoor te zorgen dat AI organisatiebreed en consistent waarde toevoegt.”

Het volledige State of Service Trends Rapport 2024 is hier beschikbaar.

Dutch IT Golf Cup BW tm 16-09-2024 DIC Awards BW tm 21-10-2024
Gartner BN en BW tm 03-11-2024

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!