Cisco maakt partners warm voor software, intuïtief netwerk en multi-cloudCisco maakt partners warm voor software, intuïtief netwerk en multi-cloudCisco maakt partners warm voor software, intuïtief netwerk en multi-cloudCisco maakt partners warm voor software, intuïtief netwerk en multi-cloudCisco maakt partners warm voor software, intuïtief netwerk en multi-cloud
13-11-2017 | door: Witold Kepinski - hoofdredacteur Dutch IT-channel

Cisco maakt partners warm voor software, intuïtief netwerk en multi-cloud

Tijdens de Cisco Partner Summit 2017 in Dallas, waar een aantal Nederlandse top partners aanwezig waren, draaide het vooral om terugkerende omzet, managed services en software voor multi-cloud omgevingen.

Tijdens de jaarlijkse Cisco Partner Summit 2017, waar ruim 3500 mensen aanwezig waren, werden tal van nieuwe aankondigingen gedaan om partners te ondersteunen in hun verdere groei. Die groei is te vinden door meer software naast hardware te verkopen met tal van services voor multi-cloud omgevingen, dus voor private, hybride en public cloud. Daarvoor heeft Cisco zijn channel programma getweakt en is het een nauwere samenwerking aangegaan met Google Cloud.

Terugkerende inkomsten

Cisco ceo Chuck Robbins benadrukte daarbij partners in het veranderde IT-landschap partners centraal staan in het succes en verdere groei van de netwerkgigant. Cisco en partners zijn al 25 jaar goed in het verkopen producten aldus de Cisco baas. Maar tijden veranderen en de laatste tijd nogal heel snel. Het gaat volgens Robbins nu om het ontwikkelen van softwarevaardigheden waarbij Cisco zijn partners graag wil helpen. Partners kunnen dan met hun software en services aanbod meer verdienen rond terugkerende inkomsten, managed services (bv met Connectwise) en automatisering (automation). Dat biedt partners volgens Robbins meer voorspelbaarheid en een betere winstgevendheid. Daarnaast worden Cisco partner met hun software kennis meer relevant voor de markt.

Cross- en upselling

Robbins maande zelf verder aan tot meer cross- en upselling. Een minderheid van Cisco klanten heeft zowel draadloze en switching / routing-producten als ook beveiliging van Cisco in huis. Cisco ziet heel veel kansen met security omdat er door Internet of Things (IoT) miljoenen nieuwe devices op het netwerk wordt aangesloten. Werk aan de winkel voor de Cisco partner om nog meer aan cross- en upselling te doen.

Meraki

Als voorbeeld noemde Chuck Robbins de Meraki network-as-a-service oplossingen die bestaan uit (draadloze) netwerken die beheerd kunnen worden met het Cisco DNA Center cloud platform. Cisco partners die Meraki verkopen verdienen ook aan licenties voor de beheersoftware die in een Cisco cloud omgeving draaien, zoals de DNA Center licenties.

Cisco Easy Pay

Om partners en klanten te helpen in een meer gedreven software business met wederkerende omzet heeft Cisco het Easy Pay programma gelanceerd. Klanten nemen dan software via een huurmodel af en krijgen van de Cisco partners een maandelijkse factuur.  Channel baas Wendy Bahr wil de verkoop van software en licenties stimuleren met Customer Success Practices. Partners krijgen bonussen (incentives), dealregistratie en hogere marges voor bepaalde producten zoals de AppDynamics business application performance management (apm) monitoring software pakket dat begin 2017 werd overgenomen door Cisco.

Netwerk wordt net als een zelfrijdende auto

Cisco belichte verder uitgebreid zijn Intuitive Network aanbod dat eerder dit jaar werd gelanceerd voor het automatiseren van netwerken, datacenters en security. Hierbij wordt gebruikt gemaakt van artificial intelligence (AI) en machine learning dat het netwerk gemakkelijker en flexibeler maakt. Netwerken moeten net als zelfrijdende auto’s worden zo meldt David Goeckeler, executive vice president & GM van de Cisco networking en security business unit. Cisco richt zich daarmee op het MKB, enterprise, service providers en cloud giganten die willen groeien in het Web Scale tijdperk die gekenmerkt wordt door meer schaalbaarheid, efficiency, krachtige security, analytics en automation van het ‘Intent-gebaseerde netwerk’. Bijvoorbeeld met oplossingen die bestaan uit Cisco ONE Advantage met Catalyst 9000 switch series, Network Data Platform (NDP), DNA Center, Identity Services Engine (ISE) en Stealthwatch.

Door: Witold Kepinski

Terug naar nieuws overzicht
Cloud