Redactie - 27 april 2018

Tech Data Taste of tomorrow 2018 smaakt duidelijk naar meer!

Tech Data Taste of tomorrow 2018 smaakt duidelijk naar meer! image

Zelfde plaats, zelfde formule: bijna exact twee jaar na de eerste editie organiseerde Tech Data dinsdag 17 april jl. opnieuw zijn partnerevent Taste of tomorrow. Groots opgezet, want alles wat deze internationale distributeur resellers in Nederland te bieden heeft – en dat is veel – wordt met dit evenement samengebracht onder één dak, het dak van de Expo Haarlemmermeer.

Op dat dak draaien de zonnecellen dit keer op volle toeren, net als de daardoor aangedreven koelmachines binnen, want het is prachtig zomerweer. Desondanks heeft de organisatie over het aantal bezoekers niets te klagen. “Dat toont de aantrekkingskracht van innovatie”, zegt Peter Jansen, Country Manager Nederland. “Innovatie is onze belangrijkste boodschap hier vandaag, want Tech Data staat voor verandering. Daarover praten we voortdurend met de reseller: waar staan we vandaag met elkaar en waar staan we over 24 maanden. En vandaag hebben we met een 85-tal vendoren het neusje van de zalm bijeen gebracht voor onze resellers. Zij tonen hen de nieuwste oplossingen, de modernste vormen van dienstverlening en de laatste verdienmodellen. Zo stimuleren wij de samenwerking, zodat we gezamenlijk heel gericht invulling kunnen geven aan de hybride omgevingen waar iedereen het tegenwoordig over heeft.”

Er stonden verschillende leveranciers met stands op het event, onder andere ook nieuwe partners. IBM is een bedrijf dat zich uitstekend thuis voelt in een innovatieve setting als die van Taste of tomorrow. “We willen hier het nieuwe IBM laten zien”, zegt Sander Slingerland, Directeur Global Business Partner bij IBM het partner-ecosysteem voor de Benelux. ”IBM is een innovatief bedrijf met al 25 jaar lang de meeste registraties van octrooien en patenten in Amerika. Innovatie is een van onze core values. Denk met name aan onze capabilities rondom cloud, security en Watson IoT.”

Veranderingen in de markt
De bewegwijzering op de beursvloer geeft de onderwerpen aan die dit keer centraal staan op het evenement. We zien onder meer verwijzingen naar: Think Mobile, Smart Home, Endpoint Solutions, Advanced Solutions, IoT & Analytics en het Tech Data Security Plein. Daarnaast zijn er 8 kennisruimtes ingericht waar in totaal 45 kennissessies worden gegeven.

Tech Data zelf verzorgt bij aanvang in kennisruimte 5 de presentatie ‘Tech Data – de ICT-distributeur voor uw toekomst’. Daarin voert Bas Scheepens, Sales Director Tech Data Nederland, zijn gehoor langs de belangrijkste veranderingen in de markt. Een markt waarin, zoals hij schetst, het consumenten en zakelijke gebruikers door de slimmer wordende technologie steeds makkelijker wordt gemaakt, terwijl in de achtergrond de complexiteit van die technologie zélf alleen maar groter wordt. “Hoe ga je daarmee om als organisatie?”

Belang partner-ecosysteem
De tijd dat grote leveranciers, zoals bijvoorbeeld een HP vroeger (Scheepens werkte daar ooit zelf), nog het totale IT-spectrum konden bedienen, is allang voorbij, zegt hij. Op gebieden als cloud en security moeten partijen steeds meer samenwerken. Het belang van een rijk en gezond partner-ecosysteem wordt dan ook steeds belangrijker, luidt zijn stelling. “Dat geldt zowel voor ons als Tech Data, als voor u als businesspartner. U wordt gevraagd steeds meer in de bedrijfskritische processen van uw klanten te stappen. De kernvragen daarbij zijn: wat wil je nu precies zijn voor wie, en hoe ga je je propositie uiteindelijk uitdragen naar de eindklant. Daarbij is het aan ons als distributeur om een goede en betrouwbare partij in het partner-ecosysteem te zijn, of het nu gaat om cloud, security, IoT of analytics.”

Security
Het onderwerp is hiervoor al diverse keren genoemd: security! Het is, net als twee jaar geleden, een thema dat we zowel op de beursvloer als in de kennissessies voortdurend tegenkomen. Op de beursvloer heeft Tech Data er een speciaal Security Plein voor ingericht waar alles wat een rol speelt bij IT-security, van backup tot disaster recovery, van on-premise tot cloud en van endpoint security tot managed security services is terug te vinden. En qua kennissessies worden er presentaties gegeven met titels als: Securing your business, RSA Next Generation Authentication, Sandblast Mobile (over mobile security) en A connected threat defense strategy for cloud (over cloud security).

GDPR
Opvallend druk bezocht is de presentatie GDPR & Microsoft 365. Niet zó verbazingwekkend wellicht nu 25 mei 2018, de dag waarop de overheid de nieuwe Europese privacywetgeving (in Nederland AVG gedoopt, Algemene Verordening Gegevensbescherming) twee jaar na invoering nu ook daadwerkelijk gaat handhaven. Hans van der Meer, Senior Business Group Manager Microsoft 365, laat daarin zien hoe je met behulp van Microsoft 365 al voor een groot deel aan die GDPR-wetgeving kunt voldoen. Dat is overigens maar voor 30 procent IT, waarschuwt hij zijn publiek. De overige 70 procent gaat over het inrichten van processen en procedures, het geven van trainingen, en alles goed documenteren en vastleggen, zodat je ook kunt laten zien dat je aan de wet voldoet. Je moet kunnen aantonen dat je ‘in control’ bent”, zegt hij. “Dat houdt onder meer in dat je kunt laten zien waar je privacygevoelige data staan, wie er bij kan, en hoe een en ander beveiligd is.”

Dat hele gebied rond de invoering van die GDPR/AVG biedt resellers volgens Van der Meer diverse kansen voor het leveren van extra diensten aan de eindklant, zoals het uitvoeren van een GDPR compliancy assessment en het helpen inrichten van een GDPR-compliant Office 365-omgeving. Net als Bas Scheepens wijst hij in deze context op het belang van een goed partner-ecosysteem. “Die GDPR is vrij complexe materie, dus vergaloppeer je niet. Werk samen! Kijk als je bijvoorbeeld heel goed bent in de technologie, of je het inrichten van de processen niet beter aan een partner die daarin beter is, kunt overlaten.”

Smart Living
Tot slot spreken we vanuit Dutch IT-channel nog met Suzette Oskam, Product Marketing Director Broadline bij Tech Data. Tech Data levert tenslotte zowel aan de grootzakelijke markt als aan de retail-sector. Smart Living is een belangrijk onderwerp voor dat laatste marktsegment. Oskam: “Er komen ook op dat gebied steeds meer producten die verbonden zijn met internet. Dat biedt resellers niet alleen een nieuwe afzet qua producten, maar ook een kans voor het ontwikkelen van allerlei diensten daaromheen!”

Bij het bouwen van Smart Living-oplossingen helpt Tech Data zijn resellers vooral conceptueel , zegt Oskam, door ze op nieuwe ideeën te brengen en door interessante nieuwe vendoren toe te voegen aan Tech Data’s bestaande portfolio. “Anderzijds proberen we een soort marktplaats te zijn voor kennis. Niet zozeer dat we zelf de installatieservices aanbieden, maar we proberen wel connecties te leggen met partijen die dat voor de reseller kunnen doen als die de kennis daarvoor zelf niet in huis heeft.”

Kortom: Alles bij elkaar was het palet aan smaken weer zeer uitgebreid op dit uitstekend verzorgde partnerevent van Tech Data. En dat maakt dat we zonder terughoudendheid kunnen zeggen: Taste of tomorrow 2018 smaakt duidelijk naar meer!

Door: Dick Schievels

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!