Witold Kepinski - 18 augustus 2017

As a Service

As a Service image

As a Service-diensten vormen een steeds belangrijkere inkomstenbron voor channel partners. Niet alleen met Software as a Service (SaaS), maar ook met hardware.

Er zijn steeds meer hardwareleveranciers die As a Service-modellen ontwikkelen. Klanten hoeven zo niet alle hardware en bijbehorende software in één keer te kopen. Devices worden de komende jaren daarom vaker verkocht als een As a Service, als het aan de leveranciers en betrokken distributeurs ligt.

De markt is overigens hier en daar al jaren gewend aan As a Service-diensten, kijk maar naar managed print services (mps) en Voice over IP (VoIP) diensten. De grootzakelijke pc-leveranciers zien voordeel in dit soort modellen en zetten nu volop in op Device as a Service (DaaS).

Cloud

DaaS wordt ook in Nederland steeds meer omarmt. In de laatste editie van het Dutch IT-channel magazine leest u waarom Misco Solutions de eerste Nederlandse HP DaaS partner is geworden. We laten verder zien hoe het Nederlandse Clevir een volledige cloud-gebaseerde werkplek biedt. Ook belichten we hoe Apple zijn weg in de markt voor zakelijke werkplekken vindt met partner Pro Warehouse. De werkplek verandert, het wordt volgens Lenovo ook meer en meer een personalized computing markt, met specifieke eisen en wensen van gebruikers om hun werk goed kunnen doen. Allemaal mogelijk met As a Service-diensten die klanten helpen bij hun digitale transformatie.

Sales en Marketing

Dankzij de cloud zijn As a Service-diensten sneller uit te rollen. Een belangrijke voorwaarde daarbij is dat channel partners deze diensten met de hoogste kwaliteit leveren en met een krachtige merknaam. Channel partners hebben een aantal voordelen in de markt voor As a Service. Ze kennen hun klanten goed en kunnen hen daardoor een complete bundel van hardware, software, cloud en diensten als As a Service leveren tegen een maandtarief. Daarbij is uiteraard nauwe samenwerking met verschillende leveranciers nodig, maar ook intern tussen sales- en marketingteams.

Dutch IT Forum

De weg naar meer As a Service-diensten is niet vanzelfsprekend, daar moet je wel wat voor doen. As a Service-diensten aanbieden, vraagt om veranderingen bij zowel klanten als bij channel partners. Stilstand is tenslotte achteruitgang. ICT-veteraan en digitaal specialist Erik-Jan Koedijk schreef onlangs het boek ‘Reset’ dat ervan uitgaat dat je om je organisatie meer in beweging te krijgen bepaalde zaken moet veranderen. Hij is één van de onafhankelijke sprekers op het Dutch IT-Forum tijdens het Dutch IT Society netwerkevent, dat op donderdag 7 september plaatsvindt voor het IT-kanaal en IT-beslissers in Fort Voordorp.

Witold Kepinski, hoofdredacteur Dutch IT-channel en co-auteur van het boek De Digitale Transformatie

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!